Bara ett år efter millenieskiftet grundade Elin Alemdar modevarumärket Stylein. Den första kollektionen sydde hon själv upp för hand när hon gick på designskola i USA. Sedan dess har det alltså gått över 20 år och förra året blev ett riktigt bra år för bolaget.
Omsättningen växte med drygt 10 procent och landade på 53,3 miljoner kronor samtidigt som Stylein enligt preliminära siffror gör en vinst på 1,7 miljoner kronor jämfört med bara 180.000 kronor året innan.
“Vi har levt efter det klassiska ordspråket ”lär dig att gräva där du står” och gjort så under många års tid”, säger Elin Alemdar i ett pressmeddelande.
“Men nu är vi så starka i vår identitet och har rustat oss internt för att ta nästa kliv som blir en internationell satsning.”
Tillväxten i bolaget kommer både från den egna e-handeln och från försäljning från butiker. Målet för verksamheten är att hälften av intäkterna ska komma från e-handeln och andra halvan från butiksförsäljning.
“Vi är inte helt i mål med det än men vi närmar oss”, säger Elin Alemdar.
“Det viktigaste för oss framåt är att få driva en lönsam affär, det triggar mig mer än någonsin just nu”.
Nästa steg för Stylein är att ge sig ut i världen. Varumärket kommer att finnas representerat på modeveckan i Paris senare i år och lansera i Kanada, Norge och Tyskland.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.