Börsnoterade Creades blev huvudägare i klistermärkesbolaget Stickerapp 2019. Med tanke på utvecklingen är det högst sannolikt ingen som ångrar det investeringsbeslutet.
När investmentbolaget la fram sitt bokslut för 2023 är just Stickerapp ett av de bolagen som lyfts fram i John Hedbergs vd-ord.
“Stickerapp lyckas leverera ännu ett urstarkt år med hög tillväxt och ytterligare stärkt lönsamhet”, summerar han i rapporten.
En effekt av den utvecklingen är att Creades höjer värderingen av bolaget ytterligare. Det 51-procentiga innehavet åsätts ett värde på 792 miljoner kronor per den 31 december, en uppjustering från 567 miljoner kronor i slutet av det tredje kvartalet och från 369 för ett år sedan.
Nivån i torsdagens rapport betyder att hela Stickerapp värderas till drygt 1,5 miljarder kronor, en uppjustering med 121 procent inklusive en utdelning från portföljbolaget under året.
Stickerapp och bolagets vd Linda Vinberg säljer klistermärken i alla former och färger i över 40 länder. USA, Norden, Tyskland och Frankrike tillhör de viktigaste marknaderna.
Siffrorna för 2023 är ännu inte kända, de kommer i årsredovisningen om några månader. Under 2022 omsatte bolaget, som grundades 2006 av Carl Bengtsson, Hugo Ljungberg och Henrik Huber, 363 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 30 procent. När Creades, som kontrolleras av Sven Hagströmer, blev storägare låg försäljningen på 84 miljoner kronor.
I övrigt gällande den onoterade portföljen kan man konstatera att Creades skrivit ner värdet på Instabee ännu lite grand under det fjärde kvartalet. Innehav om 6 procent i budbolaget är nu värt 353 miljoner kronor, ner från 394 i slutet av september. Creades har även höjt sin värdering av Klarna-innehavet, något Breakit rapporterade i början av december.
Creades portfölj av onoterade tillgångar var vid årsskiftet värd drygt 2,5 miljarder kronor, en ökning med 2 procent under det gångna året.