“Det är nu det händer.”
Året var 2012 och Emmie Gerling hade bestämt sig. Hon skulle gå ner i vikt – en gång för alla.
Det följande halvåret rasade hon 25 kilo, mycket genom att endast äta kycklingsallad och olika shakes, framtagna för viktnedgång.
Men när målet var uppnått började hon sakta återgå till tidigare vanor. Siffran på vågen blev successivt allt högre.
“Jag gick upp allt det jag hade tappat och lite till. Som mest vägde jag över 100 kilo”, berättar Emmie Gerling för Breakit.
Kläderna i garderoben passade inte längre. Inget nytt hon köpte satt snyggt.
“Det var inte själva övervikten i sig som var det största problemet, utan att jag kände att kroppen inte mådde bra. Jag ville inte visa mig längre och klädde mig bara i svarta, pösiga kläder", säger hon och fortsätter:
"Dejtandet gick dåligt och jag hade väldigt mycket ångest. Dessutom hade jag problem med känslomässigt ätande, som tröstätande. Alla de här sakerna gjorde att jag till slut fick nog. Men då var inte målet gå ned i vikt, utan att må bättre, fysiskt och mentalt, och ta bättre hand om min kropp.”
Hon började läsa om kost och träning och höll sig undan från vad som kan framstå som extrema dieter, som hon testat tidigare.
Under vad Emmie Gerling kallar för sin “hälsoresa” startade hon konton på sociala medier, däribland Instagram, och gjorde inlägg om nyttiga recept, träning och mindset för att nå sina mål.
“Ju sundare jag blev desto mer kände jag att jag ville hjälpa andra som också ville förändra sin livsstil.”
Ett par år senare, 2022, såg bolaget Wellness by Emmie, dagens ljus.
“Från början var tanken aldrig att starta ett bolag. Men jag märkte ett tydligt intresse från följarna på Instagram. Många ville ha råd och coachning. Så jag sa upp mig och tog alla mina sparpengar för att testa”, säger Emmie Gerling som har en tidigare bakgrund inom marknadsföring.
Det första räkenskapsåret, som sträckte sig från våren till slutet av 2022, omsatte bolaget 4,3 miljoner kronor med ett resultat på närmare 700.000 kronor. Siffrorna för 2023 är inte helt klara än, men enligt Emmie Gerling ligger de ungefär i linje med året innan.
Enkelt förklarat går affärsidén ut på att kunden får en individuell kost- och träningsplan baserat på personens preferenser och livssituation. Genom bolagets app får kunden även bland annat coachning och recept. Bolaget tar en startavgift, följt av en månadskostnad, likt en prenumeration.
Hur tar du fram träningsinstruktionerna och kostråden du ger till kunderna?
“När någon vill bli kund får personen först berätta om vad den har för mål, livssituation och förutsättningar. Därefter får personen fylla i ett formulär och svara på detaljerade frågor om kost och träning, exempelvis allergier, och om man vill träna hemma eller på gym samt hur många gånger i veckan. Därefter gör jag en helhetsplan för både mat och träning för just den individen."
Så ni har kompetens om kost och träning inom bolaget?
“Ja. När jag började min hälsoresa började jag efterforska väldigt mycket om det här området, lyssna på föreläsningar och läste böcker och studier.”
“Jag började min resa som självlärd och genomgick en stor och hållbar förändring personligen men har också idag gått en utbildning. Alla som jobbar med oss besitter också utbildningar, så jag jobbar med dietister, kostvetare, kostrådgivare och personlig tränare med olika kompetenser.
Hur jobbar du med marknadsföring?
“Genom mina konton på Instagram och Tiktok, samt annonser på Instagram och Facebook. Men många av mina klienter som har gått hos mig tipsar också vidare till andra, vilket har hjälpt mig jättemycket”, säger Emmie Gerling som idag har 23.000 följare på Instagram.
Hur stor betydelse har följarna på sociala medier för bolaget?
“Väldigt stor betydelse. Det är genom kontona där som jag når ut till nya potentiella kunder. Genom Instagram och Tiktok får följarna också en inblick i tjänsten innan de bestämmer sig för att bli kunder.”
Emmie Gerling är långt ifrån ensam om att bygga en business på att hjälpa fler med hälsan.
Weekly Revolt, som grundades för några år sedan av entreprenörsduon Jonathan Hoel och Louise Åberg, startades också genom att grundarna själva ville skapa en hälsosammare livsstil. Därtill finns en lång rad större aktörer som etablerade gymkedjor och kost- och viktminskningsrådgivare. Viktväktarna har exempelvis funnits i Sverige sedan 70-talet. Under 2022 omsatte den nordiska verksamheten 295 miljoner kronor, med ett resultat på 66 miljoner kronor.
Hur ser du på konkurrensen?
“Fetma och övervikt är ett stort problem för många, och det är många som vill ha hjälp med att skapa en sundare livsstil. Jag har aldrig tänkt så mycket på konkurrensen för här är ett område där det behövs många aktörer med olika typer av coachning och fokus. Det kommer alltid att finnas konkurrenter, men det är inget som oroar mig och det har inte varit något problem hittills”, säger Emmie Gerling.
Vilka är dina största utmaningar just nu?
“Att nå ut och få fler att hitta mig.”
Så räckvidden på sociala medier räcker inte?
“Det finns väldigt mycket innehåll på de sociala plattformarna nu, jämför för bara något år sedan. Det finns många som lägger upp recept, träningsvideor och inspiration för livsstil och hälsa. Så man måste jobba hårt för att bryta igenom bruset.”