Sök

Enhörningen får lyxkläder att byta händer – nu vill de att kunderna blir investerare inför IPO

Vestiaire Collectivee-handelMode

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Skammade H&M och Zara.

Vestiaire är plattformen som låter användarna sälja och köpa kläder och accessoarer från premium- och lyxvarumärke i andra hand. Bolaget grundades 2009 av Fanny Moizant and Sophie Hersan i Frankrike och blev nyligen omskrivet då de bannade kläder från fast fashion-företag som H&M, Uniqlo, Zara och Gap på sin sajt – och uppmärksammade sitt drag genom att skapa bokstavliga snabbmodeberg med HM- och Zara-loggor på Time Square i New York. 

Nu har Vestiaire Collective dragit igång en crowdfounding-kampanj för att ta in en miljon euro från individuella investerare. Bolaget som redan backas av lyxkonglomeratet Kering har som mål att bli lönsamma i slutet av 2024 och därefter potentiellt gå till börsen, skriver Reuters.

”Målet är att få in våra mest lojala kunder på ägarlistan”, säger vd:n Maximilian Bittner

I crowdfoundingen så kostar en aktie 1,78 euro, motsvarande 19,3 kronor, vilket värderar hela Vestiaire Collective till 1,1 miljarder euro, det vill säga nästan 12 miljarder kronor. Det ligger i linje med värderingen i den senaste rundan, ledd av bolagets största ägare riskkapitalbolaget Eurazeo men är lägre än vad företaget värderades till i mitten av 2022. Då låg värderingen på 1,4 miljarder euro, allså 15,2 miljarder kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer