2023 var ett jobbigt år för e-handeln med fallande volymer i princip varenda månad. Nu blickar säkerligen många framåt mot ett år med räntesänkningar och förhoppningsvis lite gladare konsumenter.
Men innan vi gör det måste vi konstatera att inte ens den största av shoppinghögtider, julen, lyckades ge ett lyft åt e-handeln. Färska siffror från Svensk Handels e-handelsbarometer visar att omsättningsminskningen i e-handeln sjönk med 10 procent i löpande priser, eller 14 procent av den totala e-handelsvolymen.
“December månad blev en fortsättning på de utmaningar för e-handeln som vi sett inte minst under hösten, med en omställningsminskning som speglar konsumenternas ökade försiktighet”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Trots dessa svaga siffror e-handlade tre av fyra svenskar under månaden. Siffrorna avslöjar också att det bara var tillväxt i e-handeln under två månader förra året.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.