Har ni hunnit räkna ihop fjolåret än? Vi börjar bli lite sugna på att ringa runt till våra hetaste SaaS-bolag för att se hur fjolåret gick. Men om ni vill slippa vänta på att bli uppringda, vet hur det gick förra året – och vågar hoppas på att det är något vi vill skriva om; skicka ett mejl till tobias.blixt@breakit.se.
Den här veckan har vi publicerat två riktigt nördiga artiklar om dataavtal. Men det är en viktig fråga som engagerar många SaaS-bolag och vi har pratat med bland annat Storykit, Kundo och Scrive om hur de tänker kring möjligheterna att arbeta med leverantörer i USA – och vad kunderna brukar efterfråga.
Mer om det bland veckans nyhetsnotiser!
Veckans SaaS-svep
-
Vi börjar med artikeln jag gjorde illa dold smygreklam för i senaste SaaS Brief. Det finns en ny överenskommelse mellan EU och USA som ska göra det möjligt att skicka över personuppgifter från den förstnämnda till den sistnämnda utan att bryta mot GDPR-lagar.
Det är bra nyheter för alla SaaS-bolag som vill kunna arbeta med leverantörer i landet. Men samtidigt finns det fortfarande en oro över att avtalet skulle kunna underkännas i EU-domstolen.
Jag pratade med ett antal svenska SaaS-entreprenörer om hur de agerar och tänker i frågan. Liksom en jurist specialiserad på dataskydd.
Det sista är garanterat inte sagt i den här frågan och vi kommer att följa utvecklingen.
-
Senast jag själv skrev om Vionlabs var i april 2019. Då hade bolaget precis plockat in Marcus Bergström som ny vd för att leda bolaget framåt på en expansion utanför Sverige och in i världen.
Sedan dess har bolaget arbetat på och de verkar framförallt ha arbetat på sin teknik.
Nu har min kollega Stefan Lundell följt upp vad som egentligen händer i Vionlabs och med bolagets lösning som ska hjälpa streamingtjänster att bli bättre, exempelvis med deras innehållsförslag till användare.
Efter 15 år och över 120 miljoner kronor i samlade förluster ska Vionlabs vara redo för sitt genombrott. Åtminstone om vi får tro vd:n Marcus Bergström.
“Vår resa har bara börjat, det känns helt rimligt att vi värderas till flera miljarder inom 24 månader”, säger Marcus Bergström i en kaxig kommentar.
-
Olle Aronsson har pratat med grundarna bakom Roaring, ett bolag som hjälper företag med affärsinformation. De har ökat sin omsättning med över 40 procent de senaste sex månaderna och kommer att omsätta cirka 45 miljoner kronor när det nuvarande räkenskapsåret slutar i juni i år.
Bolaget har också bli lönsamma, berättar vd:n Johan Jensen:
“Vi trodde aldrig riktigt på det där att man skulle ta in jättemycket pengar och bränna dem snabbt. Vi trodde aldrig på det där. Sedan har vi – bara senaste året – fått en rejäl boost. Det beror på att vi till slut har nått tillräcklig bredd i erbjudandet och anslutit tillräckligt många datakällor. Då märkte vi att det lossnade på allvar”.
Läs hela intervjun med Roaring här.
-
AI-bolaget Zimply har fått en ny vd i Malin Blomberg. Hon har tidigare suttit på samma stol i Bidbrain. Den tidigare vd:n i Zimply, Fred Alpsten, kommer istället att ta rollen som tillväxtchef.