Det är en dag när snön yr som höga pelare mot skyn när Breakit besöker entreprenören Markus Johnson i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Han är på sitt dagjobb – som vd för Meloq, en startup som på relativt få kvadrat utvecklar och bygger mätverktyg för elittränare och fysioterapeuter. Bolaget har rest 15 miljoner kronor i kapital och ska ta in ännu mer i år om allt går som de vill. Under året ska de också få ut en ny produkt med sensorer som ska ge nya insikter till fysioterapeuter och tränare samt mäta risken för fallskador hos äldre.
Det är mycket som står på för göteborgaren Markus Johnson. Och då har vi inte ens berört hans så kallade fritidsintresse, som grundare till startupen Bioboards Eskate Sweden.
”Ja, och så har jag två små barn”, säger Markus Johnson och skrattar.
”Det är tufft men det är kul.”
Han utvecklar:
“Jag älskar möjligheten att få jobba med design, utveckling, produktion, e-handel, marknadsföring och strategiska beslut samtidigt så startupvärlden är även om den är tuff perfekt för mig där jag ständigt lär mig nya saker.”
Bioboards Eskate designar, bygger och marknadsför en typ av eldrivna skateboards med egen batteritillverkning. Genom e-handeln säljer bolaget till hela världen, där Australien, Kanada och USA är de hetaste marknaderna.
Det hela började när Markus Johnson, med bakgrund som både fartygselektiker och säljchef på ett hissbolag på meritlistan, började rita en egen bräda i CAD. Snart började vänskapskretsen också intressera sig. Utifrån det har bolaget vuxit till vad det är idag.
Omsättningen har mer än fördubblats till runt 2,5 miljoner kronor med lönsamhet 2023 och ligger strax över motsvarande siffra 2020. Däremellan var det två svalare år. För att gå runt i dagsläget behöver Bioboards sälja omkring 40 brädor per år.
”Jag hade egentligen ingen plan på att göra en affärsverksamhet av det utan det var mer att folk frågade mig ‘kan du bygga något till mig’?”
Idag arbetar tre grundare med Bioboards och en anställd, men ingen heltid. Brädan kostar runt 30.000 att bygga och kan säljas för allt mellan 35.000 och 60.000 kronor. Bolaget arbetar för att få in mer kapital och därmed få högre marginaler men det kräver också att produktionen ökar, vilket kommer med nya risker.
Flera i stöpet
Flera utmanare när det kommer till eldrivna fordon och sportutrustning har gått i en fälla som Bioboards helst vill undvika. MC-bolaget Rgnt kastade in handduken nyligen.
Den utlösande faktorn för konkursen var att Rgnt prognosticerat för en långt större försäljning än vad som levererades 2023, omkring 800 stycken motorcyklar. I själva verket hade Rgnt sålt någonstans runt 150 motorcyklar, det vill säga en femtedel.
Elsurfbolaget Radinn – med diger ägarlista – gick i konkurs i slutet av förra året och köptes upp av konkurrenten Awake.
Bolaget hade vuxit kraftigt, från 14 till över 100 miljoner, under bara ett par år och satte mål om att nå 1 miljard i närtid. Men kassaflödet och resultatet hängde inte med uppåt, och när efterfrågan började dala blev det till slut kritiskt.
Bioboards är fortfarande små i sammanhanget men det är ändå de här frågorna som man måste tänka på nu – särskilt med en nischprodukt.
Markus Johnson tittar särskilt på de två största konkurrenterna inom e-skate, Lacroix i Kanada och Kaly i USA.
”Lacroix har blivit ganska stora och jag gissar att de har omsatt runt 50 miljoner per år. Det är kanske vårt första mål att nå. Problemet är att de har tagit på sig massor av fasta kostnader, de har anställt massor av personal och satsar massor av pengar på utveckling av produkter som inte är en del av deras fungerande och lönsamma grundidé i ett försök att nå en större marknad.”
”Jag tycker de har valt lite konstiga produkter, de konkurrenter som vi har.”
Som exempel nämner Markus Johnson en lift för snowboards.
”Det är ju ännu mer nischat”, säger han och fortsätter:
“Samtidigt kan man se på Evolve skateboard som är världens största tillverkare och idag omsätter nästan en halv miljard där de växt enormt tack vare de arbetat vidare med sina skateboards.”
30 miljoner om tre år
Målet för Bioboards är att växa hållbart mot första målet om 50 miljoner kronor i omsättning. Bolaget började med ett kapitaltillskott på 2 miljoner kronor. I år planerar startupen att ta in mer riskkapital där man förutom pengarna söker strategisk kunskap för att växa.
”När vi är ett så litet bolag och det är så dyra produkter så är det svårt. Vi skulle kunna ta fram 500 brädor men då skulle det kräva mycket pengar, typ 10 miljoner kronor och det funkar inte. Tanken är att få in en till investerare och kunna bygga upp ett lager.”
Om tre år så tror Markus Johnson att Biobords Eskate Sweden har en omsättning på 30 miljoner kronor, att man har tagit fram en off road-modell samt att man ligger i startgroparna för att lansera en lägre prissatt version för att nå en bredare marknad.
Hur ser du på din roll, att du är vd på Meloq men vill växa så här mycket med Bioboards?
”När vi kommer till den nivån och vill fortsätta växa då tror jag att vi kommer att anställa en vd i Bioboards och att jag är kvar i bolaget som grundare.”
Markus Johnson säger att hans fokus på dagarna är ett driva Meloq till bra lönsamhet och tillväxt.
110 kilometer i timmen
Bioboards brädor ska inte misstas för traditionella skateboards med extra sprutt. De ser ut som något annat och uppför sig som något annat också. Till exempel klarar de lätt terrängkörning och man kontrollerar brädan med en trådlös handkontroll. Man kan inte heller göra någon ollie (ett litet hopp som vi som inte är skejtare kanske skulle kalla det) med dem (de väger typ 20 kilo). De är snarare för att mata långa distanser – i rätt hög fart för den som så önskar.
Det är kanske också därför den svenska marknaden inte är huvudfokus för Bioboards.
”Polisen uppskattar nog inte att man kommer i 50 blås.”
50 blås. Det är mindre än hälften av hur snabbt man kan köra.
”Ja, den snabbaste modellen går i 110 kilometer i timmen och kan accelerera som en sportbil.”
Aha okej. Men vem köper den?
”Ja, nästan alla skulle jag säga. Alltså vi säljer ju mest av den.”
I USA och Australien är det lagligt att framföra en e-skateboard på vägen så länge du följer övriga trafikregler samt hastighetsbegränsningar. Framför allt i USA så växer intresset för att tävla och där anordnas stora tävlingar i downhill, där man också kan tävla med eldrivna brädor i uppförbacke.
Jag antar att man måste ha hjälm?
”Det rekommenderar vi starkt att man har.”
”Alltså jag rekommenderar ingen att köra så snabbt. Det är lite så här, det är coolt att ha men när man köper en bräda med oss så skriver man under ett avtal om att man inte ska köra så snabbt. Vi kontaktar alltid kunden och ger säkerhetsinstruktioner.”
Man måste också vara 18 år, bör sägas.
”Sedan handlar det ju om eget ansvar. Man kan köpa en sportbil idag som går i 300 kilometer i timmen om man vill men bara för det ska man inte köra det på allmän väg.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.