Det har dykt upp en ny e-handlare i lyxsegmentet med ett ganska provocerande koncept. Alla som inte är superrika får till exempel inte ens vara med och fönstershoppa. Konceptet för e-handeln är nämligen att de som kan betala för sig ska hosta upp 1000 dollar i månaden för att ens ha chansen att scrolla igenom det kurerade utbudet som inkluderar konst, kläder, techprylar och heminredning. Dessutom måste en aspirerande lyxshoppare ansöka om att bli antagna som kunder innan de kan börja spendera sina pengar. Lite som ett dyrare Soho House fast en nätbutik.
Bakom Long Story Short, som e-handeln heter, står Fancy-grundaren Joseph Einhorn, skriver Techcrunch. Fancy var en slags rival till Pinterest där det gick att köpa produkterna. Det bolaget lyckades samla på sig en tung skara fans i techeliten, som Twitter-grundaren Jack Dorsey och Apple-vd:n Tim Cook. Bolaget backades bland annat av den mexikanska miljardären Carlos Slim och det japanska holdingbolaget CCC.
Long Story Shorts affärsidé är att kunderna i utbyte mot den dryga prenumerationsavgiften får hjälp med all logistik, gratis leverans och eventuell förhandling som krävs för att köpa det de suktar efter. Enligt grundaren så betalar den med stora månatliga utgifter i lyxsegmentet i dagsläget överpriser på allt krimskrams runt själva produkten. Long Story Short blir ett sätt att spara pengar, resonerar han.
Grundaren förstår att den exkluderande e-handeln kan få en del att höja på ögonbrynen.
”Jag inser också att det här är ett provokativt koncept”, säger han.
När Techcrunch jämför Long Story Short med den tidiga Iphone-appen ”I am rich”, som var så dyr att hela syftet var att visa upp dekalen, så säger Joseph Einhorn att han vet att han ger sig ut på tunn is och är beredd att ta kritiken och hånen.
Fancy varade inte. Men Joseph Einhorn har inte legat på latsidan mellan då och nu. Han har bland annat varit med och grundat en serietidningsbutik för barn, ett mjukvarubolag för e-handlare, The Archivist (som även fått uppbackning av skådespelaren Ashton Kutcher) och en sociala medier-plattform för människor som gillar promenader, Way to Go.
Long Story Short har tagit in omkring 5 miljoner kronor.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.