Sök ikon

Hon lämnade techsfären i Stockholm för handarbete i Åre – växer med 300 procent

Oona von Zweygbergk, MYO. Foto: Press

Entreprenören Oona von Zweygbergk vände nederlag till framgång. Med sitt avgångsvederlag från Epidemic Sound byggde hon upp en e-handel kring en återfunnen passion. Nu ökar hennes MYO med över 300 procent och planerar att växa ännu mer.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

För snart fyra år sedan lämnade Oona von Zweygbergk Epidemic Sound och Stockholm i samband med ett sparpaket på techbolaget för att bygga en e-handel i Åre med i stort sett ingen e-handelserfarenhet. Det blev MYO, kort för Make your own, ett bolag som vill sänka trösklarna för handarbete som virkning. 

Nu har bolaget precis inlett ett nytt verksamhetsår med lönsamhet och expansionsplaner och kan se tillbaka på det förra med en omsättningstillväxt på över 300 procent. 

När Breakit ringer upp Oona von Zweygbergk så har hon precis avslutat ett helgevent för att peppa fler tjejer att våga satsa på eget. Eventet, som blandade föreläsningar, hantverk och skidåkning, och som MYO höll tillsammans med outdoor-bolaget Astrid Wild vill inspirera kvinnor att våga köra – även om de inte kan allt. 

“Jag var också en sådan som tänkte ‘inte kan väl jag’. Men jag lärde mig att fokusera på mina styrkor istället för mina svagheter”, säger hon.

“Jag tror att det är vanligt att tjejer gör den långa listan över varför man inte ska göra någonting. Men jag som har jobbat i startupvärlden vet att ingen är perfekt, alla behöver lära sig längs vägen.”

MYO säljer garn online, där köparen helt gratis får videotutorials och skriftliga instruktioner på 70 produkter som de själva kan skapa. 2022 omsatte bolaget 1,3 miljoner kronor. Året därpå, det vill säga i fjol, ökade försäljningen till 5,3 miljoner kronor – alltså en tillväxt på 320 procent. 

Med tanke på omsättningen, känner du dig stärkt i att du valde rätt väg i karriären?

“Ja, det gör jag”, säger Oona von Zweygbergk.

“Vi har vuxit väldigt mycket i sociala medier. Det har varit nyckeln och vi har analyserat vad som funkar och vad som inte funkar.”

MYO har fått 20.000 nya följare på ett år. Nu ligger man på 500 nya i veckan. Och det är bara i Sverige. 

Lindrar oro

Det är flera faktorer som gör att MYO ligger rätt i tiden. Det finns en underliggande do it yourself-trend som sammanfaller med ett ökat behov av digital detox, att få meditera över ett handarbete en liten stund istället för att stress-scrolla på telefonen. MYO vill också funka som en brygga mellan kunskapen som fanns förut och den unga generationen som nu är hungrig efter hantverk. 

I oroliga tider som nu kan ett garn och en virknål också fungera som en skön paus. 

“Man kan stänga ute oron som man annars känner. Det är många som skriver till oss och tackar oss för det”, säger Oona von Zweygbergk.

“Ju mer oro desto mer behöver man de här glädjestunderna. Det är det bästa, att vi kan ge människor glädjen att skapa själva.”

Om en månad väntar nästa äventyr med MYO. För första gången ska man lansera utomlands. Första marknaderna blir Danmark och Tyskland. I Danmark är handarbetesvågen både trendig och stark – med influencers som punkiga Laerke Bagger

“Virkade väskor kommer att vara jättetrendigt i sommar och i Danmark finns intresse för detta. Just nu jobbar vi med en dansk som skalat upp många e-handlare och som dessutom har erfarenhet av garnbranschen”, berättar Oona von Zweygbergk. 

Jättemarknaden

Tyskland är lite mer av ett oskrivet blad.

“Tyskland vet vi inte ännu men det är ett jättestort land. Lyckas man där så kan man verkligen lyckas.”

I år räknar MYO med att öka omsättningen till 15 miljoner kronor. Idag är det fyra medarbetare, varav Oona von Zweygbergk själv är den enda som är heltid. Målet är att alla fyra kan jobba helt dedikerade till MYO. 

Satsningen på Sverige kommer att kretsa kring fler live-evenemang och att bygga community. På sikt kan MYO också skruva på affärsmodellen. Idag kostar materialet medan instruktionerna är gratis. Framöver är det möjligt att göra om det till en prenumerationsmodell där instruktionerna kostar och prenumeranterna får rabatt på garnet. 

Lönsamheten har kommit senare än tänkt. Just nu går bolaget break-even. Oona von Zweygbergk förklarar det med valutaeffekterna. Garnet köps nämligen in från euro-landet Finland och har varit dyrt att köpa in samtidigt som svenskarna ärligt talat inte varit särskilt rika. Det är också en anledning till att man nu satsar mer globalt. 

“Vi är klara med hemsidorna och kan börja marknadsföra oss. Nu gäller det att hitta några grejer som går riktigt bra. Det kommer att bli spännande.”

Läs mer