Skönhetsbolaget Dashl AB, grundat av Nina Akbari och Arbilina Nissan, genomför en förändring i sin styrelse och företagsledning enligt uppgifter från datatjänsten Eivora. Den 12 januari 2024 gick följande förändringar igenom:
Arbilina Nissan, Dashls medgrundare och tidigare vd, lämnar sina befattningar och ersätts av Nina Akbari som ny vd. Akbari har tidigare varit ordförande och vice vd för företaget. Hennes gamla positioner ersätts av Max Gustaf Alexander Loman, nytillsatt som ledamot. Samtidigt blir Josefine Bengtsberg ny ledamot i styrelsen.
Uppdatering 29 januari. Två veckor efter att Breakit publicerat nyheten om att Arbilina Nissan lämnar sina uppdrag skriver hon ett långt inlägg på Linkedin, där hon sammanfattar bolagsresan.
”Det har varit åtta fantastiska år på Dashl, ett företag som jag varit med och grundat och sett växa. Idag har företaget vuxit till en europeisk verksamhet som omdefinierat branschstandarder inom sina olika erbjudanden", skriver hon och fortsätter:
"Resan har varit fylld med triumfer och utmaningar, men som alltid drivit oss framåt. Nu är det rätt tid för mig att påbörja ett nytt kapitel. När jag nu kliver ner som vd och min operativa inblandning, lämnar jag Dashl i trygga händer hos våra nya aktieägare, och med Nina vid rodret. Jag önskar alla fortsatt framgång. Att säga att jag är otroligt stolt över vad vi har byggt på Dashl, är en underdrift."
Vad Arbilina Nissan ska göra nu låter hon vara osagt – men hon hyllar entreprenörslivet.
"Att bli entreprenör innebär att vara redo för allt, redo att hantera komplexiteten i att driva ett företag på flera marknader. Lägg till en pandemi och tuffa ekonomiska tider, så har du en riktig utmaning. Men det är vad entreprenörskap handlar om – uthållighet, branta inlärningskurvor, anpassningsförmåga och ledarskap".
Hon fortsätter:
"Och ärligt talat, skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt. Du vet vad de säger, en gång entreprenör, alltid entreprenör. Och min ande är redo för ett nytt äventyr! Jag ser fram emot att dyka in i nya projekt, dela med mig av min expertis, insikter och använda min praktiska erfarenhet för att hjälpa andra startups och företagsföretag att växa."
Tagit in 55 miljoner
Dashl startade som en digital bokningsplattform för att koppla samman konsumenter med frilansare inom skönhetsbranschen och har sedan växt genom att öppna skönhetssalonger i H&M-butiker och starta en skola för utbildning av stylister. Företaget jobbar inom handel av kosmetika och kroppsvårdsprodukter, som säljs både genom egna kanaler och via återförsäljare.
Enligt uppgifter från Eivora, bedöms Dashls värdering ligga på cirka 48 miljoner kronor, och bolaget har hittills tagit in totalt cirka 55 miljoner kronor från investerare.
Bolaget redovisade en omsättning på cirka 14,1 miljoner kronor 2022 och en nettovinst på -16,2 miljoner kronor samma år. 2021 låg omsättningen på cirka 9,3 miljoner kronor med en nettovinst på -15 miljoner kronor.
Det här är en artikel som delvis är skapad med hjälp av AI. Har du frågor eller synpunkter om den här artikeln? Mejla ai@breakit.se – våra AI-artiklar utvecklas löpande.