Profilen Kalle Zackari Wahlströms är inte direkt ett okänt namn. Tillsammans med makan Brita Zackari har han slagit igenom bruset flera gånger om, inte minst i SVT:s “Hjälp, vi har köpt en bondgård!”.
Paret har även flera bolagsengagemang, däribland Katastrofen AB, som såg dagens ljus 2021. Bolaget har tagit fram produkter som kan vara bra att ha hemma om det verkligen skulle bli krig och kris.
“Vi vill göra det enkelt att vara förberedd. Myndigheterna säger att alla invånare i Sverige ska ha mat och vatten för åtminstone en vecka hemma. Men bara typ en femtedel av Sveriges befolkning har det”, skriver Kalle Zackari Wahlström i ett mejl till Breakit.
“Det är ett problem, inte bara för den enskilde individen, utan för hela landet. Så det vill vi försöka ändra på. Vi vill göra Sverige mer förberett och öka vår gemensamma motståndskraft.”
Bland produkterna finns exempelvis en “Preppbox”, alltså en krislåda med måltider. I år kommer bolaget även att lansera en onlinebaserad "bredskapsskola" för hemmet.
Sedan några månader tillbaka har de börjat “experimentera” med annonser på Instagram och Facebook, men i liten omfattning, enligt grundaren. Innan dess har bolaget uteslutande använt sig av egna kanaler, däribland podden ”I väntan på katastrofen”, som Kalle Zackari Wahlström gör tillsammans med Patrick Sellman (f.d. officer och småbrukare) och som har närmare 30.000 lyssnare i veckan. Även Kalles Instagramkonto, med 142.000 följare, har använts för att få fart på bolaget.
Hur stor roll spelar dina följare på sociala medier för bolagets försäljning?
“Gissar stor? Men vi märker att även köpta kanaler fungerar bra. Så det känns spännande”, skriver Kalle Zackari Wahlström.
Det är oroliga tider i omvärlden, med krig i Europa. Är det en bidragande orsak till att bolaget omsätter så pass mycket som det gör?
“Tveklöst. Vi har startat för just dessa tider – ett enkelt val för den som vill gå från att vara rädd till att bli förberedd.”
Häromdagen uttalade sig ÖB Micael Bydén om att alla svenskar bör förbereda sig för krig. Kommer det bidra till en ökad försäljning hos er?
“Ja, det ser vi väldigt tydligt. Men nästan viktigare än det är en ökad medvetenhet hos människor. Att vara förberedd behöver inte bara vara något man köper sig till – det handlar om att skaffa kunskap och nya rutiner, och det behöver inte vara svårt alls”, skriver Kalle Zackari Wahlström.
Hur kommer det att gå för bolaget i år? Bättre eller sämre än tidigare?
“Betydligt bättre. Av ett par anledningar. Läget i omvärlden, förstås. Men också för att vi har en helt annan infrastruktur på plats. Vi har byggt för att växa och ser fram emot att göra det i år.”
“Det har också varit folk som hört av sig för partnerskap, och det är vi öppna för – vi samtalar gärna med partners som delar vår ambition att öka beredskapen i Sverige och därmed vår gemensamma motståndskraft i dessa oroliga tider.”
Han beskriver det gångna året som något av ett “mellanår”.
“Ekonomiskt så ser vi inte ut att göra samma resultat som under 2022 men det beror till väldigt stor del på att vi under februari till mars 2022, i samband med Rysslands invasion av Ukraina, fick ett väldigt stort behov av våra produkter.”
Omsättningen för fjolåret ser ut att landa på omkring 1,7 miljoner kronor, enligt grundaren. Det kan jämföras med 2022, då bolaget omsatte närmare 4,5 miljoner kronor med ett resultat på 131.000 kronor.
“Under 2023 fokuserade vi som sagt istället på infrastruktur, att få ordning på processerna och rätt folk in så att vi 2024 kan satsa både hårdare och bredare. En klok investering har det visat sig då vi sålt väldigt mycket i januari”, skriver Kalle Zackari Wahlström.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.