Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Från kriget in i stålbadet – nu satsar Saga Sleep på Sverige (med färskt avtal med miljardären)

Erik och Svetlana Björkman står bakom appen Saga Sleep. Foto: Press/Istockphoto
Erik och Svetlana Björkman står bakom appen Saga Sleep. Foto: Press/Istockphoto

Först rasade nästan allt för det svensk-ukrainska grundarparet bakom sömnsagorna Saga Sleep. Sedan följde ett kärvt år för att få företagsdrömmen att leva.

Nu är sleeptech-bolaget på gång och har många järn i elden – från svensklansering med kändisar till AI och ett lukrativt samarbete med Richard Bransons flygbolag.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

“Man kanske kan säga att det varit ett slags stålbad.”

De vill ge föräldrarna stöd och barnen harmoni vid läggningen. Men för bolaget bakom sömnsagorna så har det varit långt ifrån lugnt och vilsamt. När Breakit pratade med grundarna för ett och ett halvt år sedan var företaget både professionellt och privat närmast i kris efter Rysslands invasion av Ukraina. Det svensk-ukraina grundarparet Svetlana och Erik Björkman hade satsat stort på Ryssland, där de hade affärsingångar via skönhetsbolaget Oriflame. Allt de hade kämpat för föll i stort sett ihop över en natt. 

Men de ville inte ge upp. I backspegeln har det varit ett år med tuffa nedskärningar, väldigt lite lön för mödan och regelrätt bootstrapping. Nu blickar paret fram mot ett år med stor Sverige-lansering, nya kändisprofiler (de har sedan tidigare knutit till sig den brittiska humorlegendaren John Cleese) och ett samarbete med Richard Bransons Virgin Airlines. 

”Vi har överlevt”, säger Erik Björkman och noterar att det omvända, bolag som inte klarar det, syns var och varannan dag i tidningarnas spalter. 

”Vi har varit bestämda och övertygade om att det här kommer att funka.”

Från Netflix och SVT

Det Saga Sleep gör är att ta fram egna godnattsagor och berättelser för det som kallas emotionell och social inlärning, som till exempel kan handla om hur man förlorar eller är en bra kompis. Med AI kan användaren skapa egna sagor. Det är också möjligt att spela in sina egna texter, vilket exempelvis ger möjligheter att bevara en gammelmormors sagoröst till barnen. För att säkerställa kvaliteten har Saga Sleep tagit hjälp av ett team med professionella, terapeuter och manusförfattare (däribland Emmy-nominerade Netflix-författaren Mary Bredin). 

”Men den bästa responsen vi kan få är när användarna hör av sig  och att vi kan se att de aktivt använder appen”, säger Svetlana Björkman.  

När det kommer till den svenska lanseringen har man samarbete med två svenska stjärnor inom barnunderhållning. Det är Angelica Prick, känd som skuggjägare i SVT:s Sommarlovsmorgon, och SVT-profilen Sara “Silver-Sara” Edwardsson, som sedan tidigare skrivit sagor till appen på engelska. 

I dagsläget har appen runt 5000 betalande kunder världen över. Målet är att addera 3000 svenska kunder i år. Det hoppas man kunna uppnå med samarbete med svenska B2B-aktörer. Det kan vara nanny-plattformar, försäkringsbolag eller sängbolag, säger Erik Björkman. 

Branson-bolaget nappade

Internationellt har man redan landat ett avtal med en bjässe, Richard Bransons flygbolag Virgin Airlines. 

”Det är väldigt hårt jobb, att cold pitcha 40 flygbolag i världen. Men jag fick hugg på en inflight entertainment manager på Virgin via Linkedin. Hon fick lyssna på det vi hade och hon bestämde att de skulle köpa in det”, berättar Erik Björman. 

”Sedan gick det snabbt, som det gör med Branson-bolag. Det var pang bom!”

Erik Björkman säger att kontraktet med Virgin motsvarar en månadsintäkt på ett bräde. 

Nya änglar

Saga Sleep har också fått in tre ängelinvesterare i bolaget, som gått in med två miljoner kronor i en runda i somras. En av dem är Arvid Öhman, som grundade Proffsmagasinet som sålts till Ahlsell. En annan, som är största ägaren utöver grundarna, är John Wistedt, delägare i börsnoterade Viva Wine Group. 

Nu är fullt fokus på försäljning. Varje ny saga eller samarbete kan potentiellt vara den där hitten som blir en ”game changer”. Merparten av kunderna, hela 85 procent, är i USA men USA som marknad vad gäller samarbeten och marknadsföring är dyr och tuff, berättar grundarna. 

”Kan vi få till det så kan det bli en jätteschvung”, säger Erik Björkman. 

Att John Cleese blev sagoläsare var ett första genombrott. 

”Kan vi få en till sån för tillräckligt bra peng då kan vi få ett stort genomslag.”

Saga Sleep omsatte strax under en miljon kronor förra året med ett minusresultat på 5,5 miljoner kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer