Akronymet NFT var på allas läppar för ett par år sedan. Non fungible tokens, ett slags digitalt ägarbevis med blockkedjeteknik, skulle typ rita om kapitalismen och revolutionera konsten.
När hajpen var som mest intensiv såldes den billigaste bilden av en uttråkad apa för 400.000 dollar, motsvarande nästan 4,4 miljoner kronor.
Flera kändisar hakade på trenden. En av dem var Youtube-stjärnan Logan Paul, känd för bland annat kampsport, lanseringen av kidsens favoritdryck Prime och kontroversiella klipp. 2021 skulle han slå in på en ny bana och lansera spelet CryptoZoo, i vilket spelare kunde köpa, sälja och föda upp virtuella djur med hjälp av kryptovaluta.
Men det blev inget spel – trots att fansen hunnit spendera mångmiljonbelopp på NFT:er med löften både om ett kul spel och möjligheterna att tjäna pengar. Och nu efter ett års tystnad om satsningen så har Logan Paul börjat köpa tillbaka NFT:erna från sina missnöjda kunder. 28-åringen säger att köpare kommer att kompenseras på ett villkor, att de inte stämmer honom. Det skriver bland annat BBC.
I ett inlägg på X skriver Logan Paul att poängen inte är att kompensera personer som har spekulerat och förlorat pengar på kryptomarknaden utan att gottgöra personer som hade hoppats på spelet CryptoZoo.
”Det här var inte tänkt som ett investeringsverktyg”, skriver han nu.
Logan Paul är bara en i raden av stjärnor som behövt bära hundhuvud efter NFT-trenden. Fotbollsstjärnan Ronaldo har stämts för att ha marknadsfört NFT:er i ett samarbete med kryptobörsen Binance.
”Vi kommer att förändra NFT-världen och ta fotbollen till nästa nivå”, sa den portugisiska stjärnan, som nu spelar i Al Nassr i Saudiarabien, i reklamfilm för kollektionen CR7.
I Sverige så kritiserades influencerparet Vanja Wikström och Niklas Malmqvist förra året för sin NFT-satsning World of Alidia.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.