Mjukvaruinvesteraren Monterro öppnar plånboken igen och gör sitt fjärde köp i grannlandet. Det är danska analysplattformen AG Analytics som stått på inköpslistan. De utvecklar sedan över ett decennium tillbaka en AI-plattform för att automatisera och skräddarsy kundinteraktioner och används redan av mer än 70 procent av bilindustrin i Danmark.
”Bilindustrin i Europa har exakt samma utmaningar som vår produkt har lyckats lösa här i Norden. Därför har det varit viktigt för oss att hitta en partner som har erfarenhet, teknisk kompetens och finansiella muskler att kunna stötta oss i vår internationella expansion,” säger AG Analytics-vd:n Nicholas Malcolm.
AG Analytics är lönsamma och har en årlig tillväxt på 40-50 procent, enligt pressutskicket.
Det är det fjärde danska köpet för Monterro och fler väntas det bli. Det säger Erik Syrén, Operations Lead på Monterro som nu kliver in som styrelseordförande i AG Analytics.
”Danska mjukvarubolag är väldigt intressanta för en investerare som Monterro eftersom de ofta har siktet inställt internationellt – helt enkelt för att den inhemska marknaden inte är tillräckligt stor”, säger han.
Så sent som för ett par veckor sedan skrev vi om när Monterro tog över majoriteten av aktierna i det Malmöbaserade bolaget Nimblr, som utvecklat en utbildningsplattform för anställda med fokus på cybersäkerhet.
Dessförinnan hade mjukvaruinvesteraren sett till att ordna en ordentligt välfylld plånbok till sig själva genom att sälja både Hypergene (i en miljardaffär) och Next (som slukades av EQT).
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.