Produkterna som blir årets julklapp blir inte alltid en succé. Bakmaskin, mobillåda, VR-glasögon, råsaftcentrifug och mössa är bara några av de produkter som fått den ärofyllda utnämningen som sedan dess kanske har gått lite mindre bra.
En av produkterna som faktiskt verkar ha behållit en del av sin lyskraft blev årets julklapp 2009. Det var året när det kändes som att alla låg och vilade på en spikmatta. Och många av dem, speciellt de som var färgglada, låg Hudiksvallsbördige Om Mokshananda bakom. Strax innan de fick utmärkelsen sålde han 50.000 mattor i månaden.
Men det gick ändå inte så bra för bolaget. Det gick i konkurs med stora skatteskulder efter att Mokshananda hade lämnat landet för ett liv som munk i Himalaya.
“Jag hade ingen aning om vad det innebar att vara vd", sa han till podden Kapitalet för ett par år sedan.
Men när han kom tillbaka och konkursen var klar återupptog han försäljningen av spikmattan igen. Och nu visar färska siffror att det går riktigt bra.
Under det brutna räkenskapsåret som slutade under 2023 omsatte bolaget Shakti, som främst säljer spikmattorna, 50,2 miljoner kronor. Det med en vinst på 18,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan då bolaget omsatte 44,4 miljoner med en vinst på 7,8 miljoner kronor.
Dessutom unnar sig ägarna bakom bolaget en rejäl utdelning på ungefär 14 miljoner kronor.