Sök

Så bootstrappade ensamme grundaren Mats Bryntse sitt Bryntum till en vinstmaskin: “Hela teamet träffas en vecka om året på något trevligt ställe”

BryntumEntreprenör

Mats Bryntse, grundare av Bryntum. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Alla startade SaaS-bolag – han gjorde tvärtom.

Mats Bryntse har gjort sitt Bryntum till en vinstmaskin genom bootstrapping och att inte vara ett SaaS-bolag.

I en intervju med Breakit berättar han om strategin – och om slumpen som startade allt.

“Det var en ren slump, och mycket flax.”

Så beskriver Mats Bryntse den tändande gnistan som fick honom att bli entreprenör. När Breakit når honom över telefon är hans bolag Bryntum på väg att stänga år 2023.

Men berättelsen om bolaget tar sin början redan 2009. 

Mats Bryntse jobbar som konsult åt Sony Ericsson. Telekomjätten behöver, enkelt förklarat, ett verktyg för schemaläggning och översikt över testningen av deras telefoner. 

Det blir Mats Bryntses uppgift att skapa ett sådant. 

“Deras krav var att verktyget skulle vara webbaserat, men fick inte använda Flash. Jag var rätt sugen på att starta eget, men hade aldrig kommit på något som jag ville utveckla. Som så ofta behöver man snubbla över rätt tillfälle och när jag fick den här uppgiften tänkte jag att this is it, let’s do it”, säger Mats Bryntse.

Men att ta steget till att bli entreprenör var ingen självklarhet.

“Jag skrev ut min avskedsansökan tre gånger. De två första rev jag upp och slängde. Jag vågade helt enkelt inte. Men den tredje gången gick det.”

Med ett par månadslöner på kontot drog han igång. 

“Det fanns ett otroligt sug på marknaden och behovet var enormt av JavaScript-baserade schemakomponenter. Det var en perfekt tajming. Med Sony Ericsson som första kund så blev det en rivstart.”

Sedan dess har bolaget utvecklat schemaläggningsverktyg och så kallade developer tools, alltså en verktygslåda för utvecklare. 

Koncernen består av två bolag: moderbolaget Bryntum Technologies och dotterbolaget Bryntum AB. Under 2022 omsatte koncernen 26 miljoner kronor, med ett resultat efter finansiella poster på 5,3 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2021, då omsättningen landade på 20 miljoner kronor med ett resultat på 11 miljoner kronor, enligt grundaren.

“Vi har anställt flera nya personer under 2023. Det kostar att växa organisationen”, säger Mats Bryntse.

Siffrorna för 2023 är inte klara än, men enligt det som går att säga nu kommer omsättningen växa med cirka 30 procent från året innan och landar på drygt 40 miljoner kronor. Resultatet på koncernnivå kommer sannolikt att ligga runt 15 miljoner kronor, enligt grundaren. 

En bootstrap-succé – med anställda utomlands

Trots att efterfrågan var uppenbar från början har grundaren inte tagit in kapital för att växa verksamheten. Istället har strategin varit att skapa ett lönsamt bolag som står på egna ben, och med ett fokus på bootstrapping.

“Hade vi tagit in pengar från investerare hade vi kunnat växa fortare, men vårt fokus har varit på stadig lönsamhet istället för att snabbt skala upp.”

Idag, 15 år efter starten, har han fortfarande samma strategi. Kostnaderna hålls bland annat nere genom att alla anställda jobbar på distans. 

“Vi har aldrig haft något kontor.” 

“Hela teamet träffas en vecka om året på något trevligt ställe, delar en öl, umgås och jobbar ihop med olika uppgifter. Det är klart att vi skulle kunna träffas oftare, men då blir det också plötsligt mycket dyrare.” 

Bolaget har personal i Sverige, Italien, Spanien, USA, Slovakien, Brasilien, Frankrike, och Pakistan. En handfull är anställda av bolaget, resterande, omkring 20 personer, är heltidskonsulter.

“Skulle vi enbart ha svensk arbetskraft så skulle vi behöva slåss med giganter som Spotify och Klarna om topptalangerna. Vi har inte råd att locka över deras anställda, för de bolagen har helt andra finansiella muskler än vad vi har. Dock är fördelen med att jobba helt remote att talangpoolen blir enorm, med hela världen som rekryteringsbas”, säger Mats Bryntse.

Valde att inte blir ett SaaS-bolag

Medan mängder av SaaS-bolag har sett dagens ljus de senaste åren menar Mats Bryntse att en av Bryntums framgångar är motsatsen – att det inte är SaaS.

“Alla vill ju vara SaaS. Alla vill ju ha kunder som betalar månadsvis eller årsvis, som ett gymkort. I affärskontext så är vi ganska mycket SaaS. Vi säljer licenser till våra verktyg och tar betalt genom en årsavgift. Men våra produkter i sig är ju inte SaaS. De är avancerade pusselbitar till andras SaaS-produkter kan man säga. Vi är snarare en verktygslåda för de som vill bygga den typen av företag”, säger Mats Bryntse.

Bryntum har två sorters kunder: de som behöver mjukvara internt och de som bygger mjukvara för att sälja.

“Ta till exempel Netflix. De använder vår schema-komponent för att schemalägga översättare. De säljer ju inte mjukvara men de bygger internmjukvara för att stödja sin business.”

“Sedan har vi kunder som bygger kommersiell mjukvara. Det är de kunder som vi tjänar mest pengar på.” 

Han namnger Lufthansa och Ramco som ett par av bolaget kunder. 

Hur jobbar ni med marknadsföring? Hur får ni de här stora bolagen som kunder?

“Vi marknadsför oss främst via Google Ads. De som köper våra UI-komponenter och utvärderar oss är oftast utvecklare, och när utvecklare letar efter verktyg så söker de oftast på Google”, säger Mats Bryntse.

Hur ser du på konkurrensen? Det borde väl finnas en hel del bolag som gör liknande det ni gör?

“Färre än man kan tro. Det är en väldigt liten nisch. Vi har en handfull konkurrenter och ingen av dem är något megabolag. Det största hotet på lång sikt när det kommer till konkurrens är snarare open source. Det finns ju hur mycket gratis mjukvara som helst.”

Vilka är era största utmaningar just nu?

“Open source-komponenter är definitivt en utmaning, för de blir bara bättre och bättre över tid, och det innebär att vi också alltid måste bli bättre och bättre. Webbläsarna är också en utmaning. Chrome och Firefox utvecklas hela tiden så vi måste alltid hålla jämna steg så att vi fungerar i alla browsers. Och så klart måste vi också hålla koll på konkurrenterna”, säger Mats Bryntse.

Känner ni av konjunkturen? Är det någonting som påverkar er? 

“Ja, det gör den. Men jag tror inte att vi påverkas så mycket jämfört med många andra bolag inom tech. Våra produkter är i effektiviseringskategorin, så jag tror snarare att om tiderna blir sämre så kanske man behöver mer av det vi erbjuder.”

Vad är planen framåt? Hur stora ska ska ni bli?

“Jättebra fråga. Nu går det ganska bra. Vi löser ungefär samma problem nu som för 14 år sedan, men affärerna och kunderna är större. På ett sätt känns det som att vi precis har börjat”, säger Mats Bryntse.

Så du har inga planer på att göra en exit? 

“För rätt investerare är inga dörrar stängda. Det går dock så pass bra så just nu ser jag ingen anledning att kliva av.”

Läs mer