Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Stickerapp säljer klistermärken för hundratals miljoner – så går det: ”Imponerande”

Linda Vinberg, vd på Stickerapp. Foto: Press

Stickerapp växte kraftigt även under fjolåret.


Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Linda Vinberg är vd för Stickerapp som grundades 2006 av Carl Bengtsson, Hugo Ljungberg och Henrik Huber. Bolaget säljer både klistermärken, etiketter och dekaler, men även mobilskal och datorskydd via olika e-handelssidor. Sedan 2019 är investmentbolaget Creades huvudägare i bolaget med 51 procent av aktierna.

Det året omsatte Stickerapp 84,3 miljoner kronor. Sedan dess har bolagets intäkter ökat betydligt. Vi har förvisso snart lämnat 2023 bakom oss, men efter att ha fått tag i den senaste årsredovisningen för hela Stickerapp-koncernen så vet vi nu hur det gick för bolaget under 2022.

Enligt den ökade omsättningen i koncernen från 274 under 2021 till 363 miljoner kronor under 2022,enn tillväxt på över 30 procent.

Av årsredovisningen framgår att försäljningen sker på över 40 marknader, där USA, Norden, Tyskland och Frankrike lyfts fram som de viktigaste.

På resultatsidan visar Stickerapp upp ett rörelseresultat på 1,9 miljoner kronor. Det är en förbättring från minus 40,7 miljoner kronor året innan. Resultaträkningen visar också att Stickerapp-koncernen gjort av- och nedskrivningar på 129 miljoner kronor. 

Storägaren Creades lyfter själva fram att ebit-resultatet var 120 miljoner kronor (alltså innan skatter, av- och nedskrivningar). 

I delårsrapporten från det tredje kvartalet 2023 skriver Creades att utvecklingen i Stickerapp har varit fortsatt god under året. Där bolaget “under flera kvartal uppvisat en imponerande och uthållig tillväxt och lönsamhet”.

Läs mer