Trögare försäljning, sparpaket och plötsliga vd-avhopp. E-handlaren Nelly har haft det hett om öronen de senaste åren. I september testade bolaget en ny strategi. Nelly gjorde sin “största fysiska satsning någonsin” och öppnade butik på Drottninggatan i Stockholm.
Satsningen på en fysisk butik efter 20 år på nätet kanske fick vissa att höja på ögonbrynen. Men tanken är att IRL-upplevelsen i förlängningen ska ge fler klick på hemsidan och justera utbudet efter kunderna. Det berättar vd:n Helena Karlinder-Östlundh i en intervju med Market.
“Det har verkligen varit både lärorikt och roligt att få mer direktkontakt med våra kunder”, säger toppchefen som avslöjar att hon passat på att stå både i kassan och vid provrummen.
“Det är en guldgruva för kundinsikter.”
E-handlaren Nelly har brottats med siffrorna på sistone. När bolaget rapporterade sitt tredje kvartal i oktober sjönk omsättningen med nära 17 procent till 236,4 miljoner kronor, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Samtidigt visade bolaget i det färska bokslutet att de sparåtgärder som satts in gett effekt. E-handlaren vände till vinst. Rörelseresultatet landade på 12,8 miljoner kronor, upp från minus 11,9 miljoner kronor i fjol.
Ett par veckor innan rapporten kom beskedet att Helena Karlinder-Östlundh skulle ta över posten som ordinarie vd. Hon fick raskt ta över som tillförordnad vd redan i juni 2022 efter att Kristina Lukes tvingades lämna stolen med omedelbar verkan. Två månader senare presenterades Ludvig Anderberg som ny vd för e-handlaren. Men den sagan blev kort – redan i januari 2023 kom beskedet att han informerat styrelsen om att han ville kliva av.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.