Sök

Matilda Djerf hyllas i USA: “Hon dikterar villkoren”

Djerf Avenuee-handelMode

Matilda Djerf, influencer och grundare Djerf Avenue. Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Hon kom, hon såg och hon segrade 2023.

2023 var verkligen Matilda Djerfs år. Den 26-åriga boråsaren har blivit generation Z:s älskling och täljer guld på sin e-handel. Modebolaget Djerf Avenue, som hon startade med Rasmus Johansson, omsatte 369 miljoner kronor i fjol – vilket motsvarar en tillväxt med 350 procent. Rörelsevinsten landade på 124 miljoner kronor, en uppgång från knappt 27 miljoner föregående år. 

För bara ett par veckor sedan skrev vi om när Matilda Djerf slog sig samman med den amerikanska it-tjejen Sofia Richie Grainge för en julkampanj. Nu kommer nästa bevis på den svenska influencerns och entreprenörens stora framgångar på andra sidan Atlanten. 

Det är New York Magasins modesajt The Cut som har intervjuat den svenska entreprenören i en artikel med rubriken “Ett år dikterat av Matilda Djerf” . Sajten illustrerar svenskans genomslag på sociala medier med att bara frisyren (“Matilda Djerf hair”) har nästan 14 miljoner sökningar på Tiktok. 

LÄS MER: Därför är Matilda Djerf queen av Tiktok – så lyckas influencerbolagen förvandla följare till kunder

I intervjun berättar Matilda Djerf om hur hon har lyckats integrera sociala medier och shopping i ett koncept. 

“Min vision är att göra Djerf Avenue till ett väldigt tryggt utrymme för vår community, oavsett om du är en kund, bara en engagerad följare eller bara tittar in då och då”, säger hon. 

“Jag vill att folk kommer till våra sociala kanaler eller hemsidan och bara känner ‘okej, det känns skönt att vara här’.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer