Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Populära skidhandsken sätter Gnosjö-grannen på kartan – säljer för över 700 miljoner

Hestras handskar har tagit över de svenska fjällen. Foto:TT/Press

Hestra har lyckats matcha 80-åriga anor med en modern e-handel och globala ambitioner. Idag har de populära skidhandskarna kapitaliserat på den starka outdoor-trenden i Europa och USA och säljer handvärmare för nära 800 miljoner kronor.

Allt medan de fortfarande håller det all in the family.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Den som har besökt en svensk skidort den senaste tiden har inte kunnat missa dem. Hestra finns på var mans hand nu för tiden. Bokstavligt talat. Vet man dessutom att Hestra är en liten ort i Gislaveds kommun, inte långt från Gnosjö, kan man lägga ihop ett och ett. De populära handskarna och vantarna har som namnet skvallrar småländska entreprenörsrötter. 

Det är inte självklart att det ska gå att förvandla ett småländskt familjeföretag med anor från början av 1900-talet till en modern e-handel med internationella ambitioner. Men handskmärket Hestra tycks verkligen ha lyckats med den bedriften, att gå från småskaligt hantverk och arbetshandskar för skogsbruket på 1930-talet, till framgångsrik global e-handel på 2020-talet. Det hela började med etableringen av en skidbacke hemmavid, kallad “Smålands Åre”, och en chansning att fokusera tillverkningen på den allt mer populära sporten. 

I dag säljer Hestra vantar och handskar genom den egna e-handeln, i flera fysiska butiker och hos andra stora e-handlare som XXL, Widforss och Care of Carl. 

Rider på vågen

Martin Magnusson & Co – döpt efter den första handskmakaren i familjen – handlar enligt verksamhetsbeskrivningen med handskar och värdepapper, med filiaverksamhet i Norge. Bolaget ingår i koncernen Hestra-Handsken och det finns även ett amerikanskt, ett tyskt och ett vietnamesiskt dotterbolag. Koncernen äger sina egna fabriker och har därmed kontroll över hela produktionskedjan.

Det är just handskarna som går som tåget, avslöjar bokslutet. 

Siffrorna i den senaste rapporten, som sträcker sig från maj i fjol till och med augusti i år, visar en 57-procentig tillväxt. Bolagets förklaring är att den längtan efter naturen som med råge tog fart under pandemin fortsätter att hålla i sig. Vi får inte nog av att vara ute, helt enkelt.

“Bolaget har sett en fortsatt stark outdoor-trend, främst i Nordamerika och Europa, vilket har gynnat bolaget”, står det. 

På listan över risker framåt lyfter Hestra fram två potentiella käppar i hjulet: Omvärldsläget och vädret. 

Fjärde generationen

Nu till siffrorna. Hestra rapporterar en nettoomsättning på 790 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2022/2023. Föregående år var motsvarande siffra 569 miljoner kronor. Rörelseresultatet växte till 247 miljoner kronor, från 147 miljoner året innan. 

Samtidigt som Hestra-handsken finns på fler och fler frusna händer så har bolaget vuxit med några fler anställda, till att ligga på i genomsnitt 66 personer det redovisade räkenskapsåret. 

Hestra är i grunden ett familjeföretag. Just nu är det den tredje och fjärde generationen Magnusson som driver företaget. Vd:n heter Anton Magnusson

LÄS ÄVEN: Kartläggning: De rider på den gröna vågen – här är de 15 vassaste outdoor-utmanarna

Läs mer