Tickital vill göra det enklare att åka med kollektivtrafiken genom en tjänst där användarna kan hyra biljetter av varandra.
Under 2023 har omsättningen ökat till över 4 miljoner kronor och resultatet skrivs till ett minus på 200.000 kronor. Det kan jämföras mot 2022 när omsättningen var 0,2 miljoner kronor och resultatet låg på minus 1,9 miljoner kronor.
För grundaren Saliou Sall Conteh, som deltog i Bling och Breakits initiativ Shift under 2021, hägrar nu en resa till Europa. Men för att den ska bli verklighet kommer det att krävas kapital.
“Vi håller en del dialoger igång med lite olika investerare. Kapitalbehovet blev mindre akut eftersom vi ändrade intäktsmodell tidigare under året vilket putsade till vår affär. Med detta sagt så söker vi fortfarande kapital, inte för överlevnad utan främst för expansion”, säger Saliou Sall Conteh till Breakit.
Enkelt förklarat erbjuder Tickital en plattform där vem som helst kan lägga upp en annons för sin biljett i kollektivtrafiken, pris och period som den hyrs ut avgörs av användaren själv. Det som krävs är att aktören som säljer biljetten tillåter överföringar av biljetter. När en användare vill hyra får denne godkännas av uthyraren och Tickital sköter överföringen av betalningen när användaren har fått sin biljett och bolaget tar en procent av beloppet.
Enligt Saliou Sall Conteh är det den begränsade tillgången till kapital som hindrat bolagets tillväxt hittills. Samtidigt är han nöjd med vad de har lyckats skapa med de medel de har tillgängliga.
“Under svåra tider som dessa visar vår tillväxt att vi har skapat något som folket vill ha och spridningen sker främst organiskt via word of mouth. Vi går in i 2024 med ett starkt stöd i ryggen”, säger han.
Hur har relationen med kollektivtrafiksbolagen utvecklats? Västtrafik var skeptiska till modellen, har ni fört dialog vidare?
“Vi jobbar aktivt med att försöka stärka relationen till trafikbolagen och samla tillräckligt mycket data för att kunna visa att vår lösning är här för att stanna.”
Tickital har under året även testat en pilot där användare kan hyra ut säsongsbiljetter i fotboll. Något som grundarna menar skulle kunna vara en framtida satsning för bolaget.
“Vi har en affärsmodell som gör att vi ganska enkelt kan ställa om och uppnå lönsamhet. Kapitalet vi får in kommer att avgöra vad vårt nästa steg blir”, säger Saliou Sall Conteh.