Christoffer Sundberg ville utmana de traditionella läsglasögonen från bensinmacken med designade alternativ som skulle fungera även som accessoarer. Det var av den anledningen som han lanserade Glas under 2019 – och mottagandet från marknaden blev bra. Sedan lanseringen har omsättningen ökat från 2,6 miljoner kronor till 53 miljoner kronor under 2022.
På resultatsidan har bolaget än så länge aldrig varit lönsamt, men det vill grundaren ändra på till nästa år.
“2023 har varit ett jättebra år för oss. Vi har fokuserat på vår lönsamhet och förbättrar resultatet något enormt mot 2022. Under flera månader har vi också varit lönsamma.”
Några exakta siffror för 2023 kan Christoffer Sundberg inte dela med sig av ännu. Omsättningen kommer att minska något mot föregående år och det resultat som de kollar på är resultatet före fasta kostnader, där de gjort en förbättring från minus 7 miljoner kronor till ett positivt resultat på 11 miljoner kronor.
“Det visar att vi har blivit mer effektiva i vår marknadsföring. Vi har en fördel i att läsglasögon är en produkt som man behöver flera exemplar av, så över 40 procent är återkommande kunder och många av de återkommande kunderna köper mellan fyra till åtta bågar.”
Men nästa år siktar Glas alltså på att gå med vinst även på sista raden.
Vad har ni gjort för att ställa om?
“Det är framförallt att vi har blivit mindre aggressiva i vår nykundsanskaffning och fokuserat mer på vår befintliga kundbas. Men det handlar om en samlad insats där vi också har hittat bättre produkter och blivit bättre på att kommunicera. En stor bidragande faktor är att vi har börjat arbeta med återförsäljare, som NK i både Stockholm och Göteborg.”
Är det något ni vill satsa mer på?
“Vi har pratat om hur vi ska angripa försäljningen framåt och vi är opportunistiska i hur vi fördelar den. Vi vill komma ut i de stora modehusen globalt, samtidigt har vi vår kärnkompetens inom det digitala. Jag tror att den egna e-handeln fortsatt kommer att utgöra majoriteten av försäljningen, men att återförsäljningen kommer att öka. Vi doppar gärna tårna i olika kanaler och har även en egen butik på Norrlandsgatan i Stockholm.”
Christoffer Sundberg berättar också att Glas nästa milstolpe är en omsättning på 200 miljoner kronor. För att nå dit har bolaget rekryterat Maria Lundtang som ny operativ chef. Hon kommer närmast från Foreo där hon var vd för deras Norden-avdelning men har också erfarenhet från bland annat Hunkydory och danska IC Company.
“Hon har varit med och tagit flera bolag från 50 till 200 miljoner kronor. Hon ska hjälpa mig att dels bygga organisationen och även arbeta med wholesale, hon har ett enormt nätverk med distributörer och agenter”, säger Christoffer Sundberg.
Glas senaste nyemission skedde i april 2022 när bolaget, enligt databasen Eivora, tog in 22 miljoner kronor. Bland ägarna finns privatpersoner som bland andra Collector-grundaren Lena Apler och Nakd-ägaren Magnus Emilson.
Några planer på att ta in ytterligare kapital finns inte idag även om möjligheterna skulle finnas.
“Just nu är behovet obefintligt. Vi budgeterar för bra vinst nästa år och jag tycker någonstans att det skapar en sundhet i organisationen. Vi har inte varit lönsamma under något helår tidigare, men nu har vi gjort en helt fantastisk omställning på bara ett år. Det har varit hög press på hela teamet, men vi har verkligen lyckats och det är jag stolt över.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.