Leopardmönstrade och gyllene vattenslangar och kannor. Garden Glorys affärsidé är att kitta trädgårdsarbetet med snygga accessoarer. Och sedan starten så har bolagets produkter tagit sig hela vägen till kändiseliten i USA. För ett par år sedan köpte Kardashianklanen julgransfötter från den svenska e-handeln. I somras var bolagets grejer med i en av årets hetaste filmer, “Barbie”.
Nu har bolaget fyllt på kassan. Garden Glory ska enligt handlingar till Bolagsverket ha tagit in 8,5 miljoner kronor i en nyemission, en avslutning på ett minst sagt händelserikt år.
2023 har präglats av både kostnadsbesparingar och en vd-karusell på Garden Glory.
I januari avgick grundaren Linda Brattlöf som vd efter tio år och plockade istället in Sarah Krusell – som innan dess var kommersiell chef för Nakd. Det tog dock bara 100 dagar innan Linda Brattlöf tog över igen.
“Det blev inte som vi hade tänkt oss”, sa grundaren till Breakit.
Linda Brattlöf har tidigare berättat att bolagets mål är att omsätta 100 miljoner inom två år. Bokslutet från 2022 visade att en bra bit återstod.
Garden Glory tappade intäkter, från 17,6 miljoner kronor till 14,8 miljoner. Vinsten på 0,4 miljoner kronor byttes mot en förlust på 5 miljoner. En av anledningarna till dippen var att försäljningen business-to-business stannade av när Ryssland invaderade Ukraina.
“Vi tappade cirka tre-fyra miljoner på B2B, 400.000 kronor i månaden mellan mars och december”, har Linda Brattlöf sagt.
Garden Glory har också dragit ner på personal, bland annat inom B2B-försäljning.