Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Boxbollen mer än dubblar – efter samarbete med Brady och gammel-tv: “Magisk kombination”

Jacob och Victor Eriksson, grundare av Boxbollen. Foto: Press

Försäljningen fortsätter öka kraftigt i Boxbollen efter framgångar i USA. Men bröderna bakom bolaget har höga mål.
“Jag har alltid sagt att vi en dag ska ha en omsättning på 1 miljard kronor. Ingen tror på det, men det gjorde ingen när vi sa 100 miljoner heller”, säger medgrundaren Jacob Eriksson.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Bröderna Eriksson har samarbetat med världskändisar som Kardashian och Conor McGregor, de har synts i reklaminslag på tv när de gästat Dr. Phil och The View, och så har de fått ett antal artiklar i branschmedier om hur bra det går för deras träningsleksaker. 

Det här kommer att vara ytterligare en artikel av samma slag. För nu avslöjar Jacob Eriksson för Breakit att Boxbollen redan har mer än fördubblat omsättningen i år. 

Jacob och Victor Eriksson har precis återvänt till Sverige efter en två månader lång resa i USA. Där har de bland annat hunnit gästa den populära talkshowen The View för att visa upp Boxbollen i ett sponsrat inslag där bröderna själva medverkade.

“Det var superkul att medverka i The View och få utmana deras programledare Sara Haines likt hur vi gör med våra kändisar. Vi är vana att filma alla samarbeten, men detta är första gången vi är med själva framför kameran”, berättar Jacob Eriksson.

Hur mycket det kostade vill han inte avslöja. Men enligt Jacob Eriksson såg de direkt effekter av inslaget.

“Kombinationen av nationell tv, kändisar och betalda sociala kampanjer är magisk. Vi hade vår bästa försäljningsdag under hela året samma dag som The View sändes i USA och Kanada, och som den amerikanska superstjärnan Tom Brady postade på sin instagram”, säger han.

2023 är inte slut ännu och siffrorna är fortfarande preliminära. Men redan nu ska Boxbollen ha passerat 276 miljoner kronor i omsättning för året och fortsatt lönsamhet. Det kan jämföras med 2022 då bolaget omsatte 126 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 20 miljoner kronor.

Jacob Eriksson berättar att det har funnits flera utmaningar under året. Bland annat hur många bollar de egentligen ska producera. I år har de producerat 1,4 miljoner bollar inför julförsäljningen.

“Vi insåg i början av december att vi hade kunnat sälja dubbla det antalet. Men fick tyvärr sakta ner marknadsföringen här på slutet för att inte sälja för mycket”, säger han.

Vad är era förväntningar framåt?

“Enligt våra aggressiva tillväxtmål ska vi nå en omsättning på 700 miljoner kronor 2025. Jag har alltid sagt att vi en dag ska ha en omsättning på 1 miljard kronor. Ingen tror på det, men det gjorde ingen när vi sa 100 miljoner heller.”

Ni har tidigare pratat om en exit, vad händer där?

“Vi är åter i dialog om en eventuell försäljning. Intresset är hetare än någonsin och vårt mål är en köpare som kan ta bolaget till nästa nivå. Vi tror att det är en strategisk spelare men är även öppna för private equity.”

LÄS MER: Boxbollen rusade förbi 100 miljoner – nu funderar de på exit: “Extremt intensivt”

I år lanserade Boxbollen i Kanada och Irland, det sistnämnda efter samarbetet med MMA-fightern Conor McGregor. Lanseringen i Japan sköts upp för en hårdare satsning på befintliga marknader enligt Jacob Eriksson och då framförallt USA som idag är den största marknaden.

Han berättar också att de inte lyckades få så många kändisar i marknadsföringen som de hade hoppats på efter några sena avbokningar. Och att kostnaden per ny kund var något högre än önskat men att de fortfarande lyckats behålla lönsamheten.

“Om jag får lov att skryta så måste jag säga att vi har blivit riktigt vassa på vår marknadsföring. Detta är femte julen i rad som vi lyckas skapa extrem försäljning och slå våra mål. Argumentet att det är en fluga håller inte”, säger han.

Läs mer