Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Understatement ökar omsättningen – men resultatet faller (och nya pengar har plockats in)

Marie Stolt, Yvet Malmveld och Maria Lager, grundare av Understatement. Foto: Press.
Marie Stolt, Yvet Malmveld och Maria Lager, grundare av Understatement. Foto: Press.

Underklädesvarumärket Understatement levererar bättre och bättre omsättning – men har inte pratat högt om vare sig det senaste resultatet, en nyemission eller konvertibellån.

Nu kan Breakit avslöja hur det egentligen går för bolaget.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

En rejält ökad omsättning. 

Det var budskapet när underklädesbolaget Understatement gick ut med ett pressmeddelande tidigare i år och visade upp fjolårets framgång. 

Bolaget, som är grundat av Marie Stolt, Yvet Malmveld och Maria Lager, pekade samtidigt på att det har lyckats trotsa ett för e-handlare tuffare klimat med sin tillväxt.

Några andra viktiga siffror, som resultatet, nämndes inte. 

Men nu kan Breakit avslöja mer om bolagets gångna år. 

Nettoomsättningen ökade som rapporterat till 62,5 miljoner kronor, ett rejält lyft från 28,9 miljoner kronor året innan. Men årets resultat såg inte samma utveckling. 2022 landade det på minus 14,7 miljoner kronor, att jämföra med 43.500 kronor året innan, enligt årsredovisningen. 

När Breakit når bolaget ber grundarna om frågor per mejl.

I våras gick ni ut med ett pressmeddelande om er ökade omsättning. Varför nämnde ni inte att resultatet vände till minus?

“I pressmeddelandet i mitten av mars var huvudfokus våra tillväxtområden och vi hade inga slutgiltiga siffror klara”, skriver vd:n Marie Stolt.

Hon förklarar det minskade resultatet med att bolaget har investerat i e-handelsplattformen samt byggt upp ett starkt team för att möjliggöra en stark global tillväxt. 

I årsredovisningen står det även att företaget har gjort en nyemission för att kunna finansiera tillväxt. Enligt dokument från Bolagsverket plockades det in 13 miljoner kronor i juli förra året. 

Marie Stolt uppger att pengarna ska användas för att bredda verksamheten och “utforska nya tillväxtområden”.

“Pengarna togs in från både befintliga och utvalda nya investerare. Vårt fokus var, och är fortfarande, att attrahera kvinnliga investerare. Som ett företag grundat av kvinnor är vi stolta över att mer än 70 procent av Understatement idag ägs av kvinnor”, skriver hon.

I årsredovisningen finns även ledtrådar om 2023. Efter räkenskapsårets slut, alltså efter 2022, skedde en extrainkallad bolagsstämma som beslutade om att uppta ett konvertibelt lån genom en riktad emission av konvertibler “med syfte att stötta fortsatt tillväxt.” Enligt handlingar från Bolagsverket, daterade oktober 2023, uppgick det till 5,5 miljoner kronor.

Hur kritiskt var det för bolaget att ni gjorde detta?

“Hittills har vi kommit långt med en relativt nischad produkt och en enda försäljningskanal, 96 procent egen e-handel. Med vind i seglen och för att kunna ta vara på marknadspotentialen ville vi investera i att differentiera vår verksamhet”, skriver Marie Stolt och nämner en lång rad saker bolaget vill satsa på. Däribland flera försäljningskanaler utöver egen e-handel och ett utökat sortiment.

“För att påbörja dessa satsningar omgående tog vi in en runda på våren, en riktad emission av konvertibler, från våra befintliga ägare som bryggar till en kommande större runda för att kunna stärka vår position ytterligare och utnyttja marknadspotentialen fullt ut.”

Känner ni av lågkonjunkturen och e-handelsdippen?

“Vi känner generellt av ett sämre makroklimat. Dock är vår fördel att vi har mer än 80 procent av vår omsättning utanför Sverige, där människor generellt sett – från ett finansiellt perspektiv – endast är drabbade av inflation, men inte i samma utsträckning av räntehöjningar som i Sverige. Framför allt i Tyskland, vår största marknad, ser vi en mycket stark tillväxt”, skriver Marie Stolt. 

“Samtidigt utgörs en stor majoritet av våra kunder av personer över 30 år, vilka är mindre känsliga för en svagare konjunktur än en yngre målgrupp som inte har samma disponibla inkomst för konsumentvaror. Denna målgrupp är också mer benägen att investera i en högkvalitativ garderob, inklusive underkläder som är något dyrare, men som också håller längre.” 

Läs mer