Sök

Glöm den gamla jukeboxen – nu ska gäster ratta Spotify på krogen

SpotifySoundtrack your brand

Till höger, grundarna av Soundtrack your brand, Andreas Liffgarden och Ola Sars.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Snart kan gästerna komma att styra musiken på restaurangkedjan Harrys krogar. Det är resultatet av Spotify Enterprises första affär med Telia.

Krogkedjan Harrys blir först i världen med att samarbeta med företaget Soundtrack your brand, som står bakom Spotifys företagstjänst Spotify Enterprises. Tanken är att bolagen tillsammans ska utveckla och testa interaktiva funktioner för att skapa en bättre musikupplevelse för gäster på krogen. 

Krogkedjan Harrys finns idag på drygt 40 orter runt om i landet och på varje krog kommer en uppkopplad surfplatta snart att finnas upphängd på väggen. Där kommer gästerna kunna vara med och styra vilken musik som ska spelas. Inom ett par veckor startar ett första pilotprojekt på Harrys i Värnamo och sedan ska soundet spridas över hela landet.

”Det är riktigt stort, Harrys finns ju i varje stad. Tanken är att Harrys ska kunna dela spellistor med gästerna och även låta besökarna själva styra vilken musik som ska spelas. Det ska vara som ett tvärsnitt av stammisarnas musik”, säger Ola Sars, medgrundare av Spotify Enterprise.

Affären är den första mellan musiktjänsten Spotify Enterprise och Telia, som är bredbandsleverantör till krogkedjan.

Bolaget Soundtrack your brand säljer både musiktjänsterna Spotify Business och Spotify Enterprise. Den första erbjuder strömmad musik till mindre företag som kaféer, barer och frisörer medan den senare alltså är till för kedjor. Förutom Harrys är även företag som Mcdonalds och Björn Axén kunder.

Breakit har tidigare berättat om att Soundtrack your brand håller på att ta in riskkapital. Ola Sars bekräftar att arbetet fortgår men vill inte ge några djupare detaljer. 

LÄS MER: Ola Sars: Jag ångrar inte att jag sålde mina Beats-aktier

Läs mer