Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

De ställer om och ska lösa sparkcyklarnas stora gissel – tar in tidigare Voi-höjdare

Standabs Marcus Adolfsson och Erik Bergqvist. Foto: Press

Standab städade upp trottoarerna i Europa med sina ställ. Nu tar de nästa steg för att lösa problemen kring elcyklarna. Den här gången tar de sikte på att kapa den största kostnaden.

Den nya lösningen är en “one size fits all” för laddningar – som både ska kapa bolagens kostnader och öka tillgängligheten för kunderna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Standab har tillverkat parkeringsställ för delad mikromobilitet som det så fint heter. Det betyder att de levererar ställ till elcyklar och elpsparkcyklar och snyggar upp den oreda som präglade storstäderna för ett par år sedan. Bolagets ställ finns i 45 europeiska storstäder.

När Breakit skrev om bolaget i våras så hade de levererat 1500 så kallade mobilitetshubbar till Voi, Tier och Superpedestrian och nått en försäljning på 17 miljoner kronor. Då hade Erik Bergqvist precis gått in som affärsutvecklingschef och delägare. Han hade dessförinnan haft flera tunga befattningar inom affärsutveckling och policy på Voi. 

“Vi är i en spännande fas där vi just nu utvecklar nästa generations parkeringslösningar som bland annat erbjuder laddning och förbättrad positionering, samtidigt som vi är i en pågående finanseringrunda för att fortsatt skala upp”, sa Standabs vd och medgrundare Marcus Adolfsson.

Nu är Standab i nästa fas, redo att leverera en ny lösning för elektrifierad mikromobilitet. Den nya satsningen görs i samarbete med flera tidigare chefer på Voi, däribland Bassem Nomany, Mikael Brunnhede och Shahin Ghazinouri, och med finansiellt stöd från Drive Sweden och Vinnova. Det handlar om Marma, en ny typ av laddningshårdvara för delade elcyklar och elsparkcyklar.

Som det är i dag är manuella batteribyten en enorm kostnadspost för elcykel- och elsparkcykelbolagen. Med Marma ska behovet att byta batterier helt elimineras och den genomsnittliga batterinivån för fordonsflottan öka. Kunderna kan alltså både spara pengar och få ut fler fordon på marknaden.

Grejen med Standabs lösning är att den ska vara “one size fits all”, det vill säga att den är kompatibel med alla stora operatörer, som Voi, Tier och Dott. 

“Marma är inte bara en ny innovativ laddningslösning för fordonsflottan, det är ett viktigt steg mot operationell effektivisering och ökad lönsamhet för branschen i stort”, säger Standabs vd Marcus Adolfsson i en kommentar.

Marma kostar inget för städerna och kommer att rullas ut på utvalda orter i Europa 2024. Intäkterna kommer från operatörerna som bara betalar för den laddning som används. 

“Genom användandet av Marma siktar vi på att kunna sänka laddningskostnaden för operatörer med mellan 50-80 procent”, utvecklar Marcus Adolfsson för Breakit.

Han säger att 17 miljoner var den ackumulerade försäljningen på vanliga parkeringsställ 2018-2022. Omsättningen för Standab, en avknoppning från Gläntagruppen, landade förra året på 1,6 miljoner kronor. 

“Under 2023 har Standab helt ställt om för att lägga fokus på att utveckla Marma, men ändå haft en omsättning på 3,2 miljoner”, säger Marcus Adolfsson. 

“Framåt är det fullt fokus på att rulla ut Marma med den nya intäktsmodellen i utvalda städer i Europa under 2024.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer