Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Elbilsbolaget köpte Therése Lindgrens Instagram – influencern avslöjar: ”Får fria tyglar"

Therése Lindgren. Foto:TT

Hon är en av Sveriges mäktigaste på nätet. I en auktion sålde Therése Lindgren bokstavligt talat ut sitt anseende och sin publik – för välgörenhet.

Här är bolaget som öppnade plånboken och vann och det här säger influencern om riskerna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Influencern Therése Lindgren var först med att nå 1 miljon följare som svenskspråkig kanal på Youtube. I flera år har hon varit på topplistan över de mäktigaste på sociala medier. Hon har en miljonpublik på Instagram – som följt hennes resa från beauty och hälsa till djur och klimat. Therése Lindgren har gjort sig känd som en person som står upp för djurens rätt och nyligen lanserade hon en välgörenhetsfond för djur, för den som eventuellt missat.

Det tar tid och arbete att bygga upp det förtroende och den lojalitet som Therése Lindgren har gjort på sina kanaler. Därför kanske det var med viss förvåning som vi såg att influencern var villig att riskera typ allt för välgörenhet. Therese Lindgren auktionerade nämligen ut sitt Instagramkonto en hel dag för Musikhjälpen, public service-projektet som i år samlade in pengar för att stoppa svält och hunger. 

Tänk om ett bolag som inte alls rimmade med Therése Lindgrens ideal skulle vinna? 

Nåja. Det fanns krav. Therése Lindgren riskerade sitt anseende med vissa förbehåll. Vem som helst kunde nämligen inte vinna auktionen. 

“Budgivare som vill publicera olämpligt innehåll så som vapen, spel, alkohol, promota icke-veganska eller djurtestade produkter, eller har kopplingar till fast fashion, godkänns inte”, stod det i Tradera-annonsen. 

Segrare efter 106 bud blev i alla fall elbilsbolaget Carla. Bilbolaget har betalat 102.000 kronor via Radiohjälpen för att få tillgång till Therese Lindgrens konto.

“Vi är väldigt glada att vinna denna auktion, då det ger Carla möjlighet att både bidra till Musikhjälpen och nå ut till en bred målgrupp. Therése har en miljömedveten och modern följarskara som passar bra med Carlas arbete för att göra eldrivna bilar mer tillgängliga för hela Sverige”, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef för Carla, i en kommentar vilket sajten Influens.se var först med att uppmärksamma.

Carla tycks ha råd med utgiften. Förra året omsatte bolaget 423 miljoner kronor, visserligen med ett minusresultat på 97,7 miljoner kronor. 

"En supermatch"

Vi har hört av oss till Therése Lindgren för att fråga om hon är nöjd med auktionen. Hon har svarat skriftligt. 

"Kunde inte vara mer nöjd med att det blev Carla! Jag var lite nervös inför vem det skulle bli, men blev så lättad när jag såg att det blev ett företag som vill göra elbilar mer tillgängliga för hela Sverige. Att vi delar ett intresse för hållbar omställning gör att vi är en supermatch!"

Vad såg du för risker med att låna ut ditt instagramkonto med tanke på det förtroende och den lojalitet som du har byggt upp under många år? 

"De senaste åren har jag satt upp regler för vilka jag gör samarbeten med och i fallet med den här aktionen passade de utmärkt att använda för att undvika innehåll som jag inte kan stå för. Därför stod det tydligt i annonsen på Tradera vilken typ av innehåll som inte skulle godkännas."

Hur ser själva överlämnandet ut och hur känns det?

"Jag kommer ge Carla ganska fria tyglar och litar helt och fullt på att de kommer förvalta min kanal och det förtroende jag byggt upp med följarna på ett bra sätt."

Kommer du själv vara i Carlas innehåll och kommer det märkas att det är under ditt namn/konto?

"De detaljerna har vi inte diskuterat ännu."

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer