Sök

Volumental lever på drömmen om ett par perfekta skor – så gick det förra året

Volumental

Patrik Bråkenhielm och Alper Aydemir, vd och medgrundare. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

De har scannat flera miljoner fötter – så ser det ut på sista raden.

Det händer inte så ofta, men ibland kan man få tag i ett par skor som sitter som en smäck och är som balsam att gå runt i.

Volumental vill att vi ska få den känslan betydligt oftare och har utvecklat en teknik som scannar fötter och rekommenderar de skor som passar perfekt för just dig.

I våras drog de igång ett samarbete med butikskedjan Lululemon om att göra den perfekta löparskon för kvinnor. Skon är baserad på över 600.000 kvinnors fötter.

“Det är självklart att kvinnor ska ha samma förutsättningar att prestera på optimal nivå”, sa produktchefen Tiago Pregueiro till Breakit när vi skrev om det i våras. 

När nu Volumentals bokslut har kommit in till Bolagsverket kan vi berätta lite mer om hur det gick för bolaget förra året.

Omsättningen landade på 68,6 miljoner kronor, en liten ökning från 65,9 miljoner kronor året innan. Samtidigt stiger förlusten från 19,2 miljoner kronor till 34 miljoner kronor. 

Men allt döljer sig inte riktigt i de siffrorna. Under året har bolaget nämligen växlat affärsmodell från att sälja sina scanningmaskiner till att övergå till en prenumerationsmodell. Det innebär att intäkterna sprids ut över en längre period medan kostnaderna dras av direkt. 

Enligt bolagets egna uppgifter uppgick bolagets ARR, årligen återkommande intäkter, förra året till över 90 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer