Sök

7 av 10 bolag fuskade med Black Friday-priserna

Konsumentverkete-handeldetaljhandel

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Är rea verkligen rea?

Black Friday har på relativt kort tid etablerat sig som en rea-högtid i Sverige. Nästan lika lång är traditionen att skärskåda hur mycket det fuskas och fifflas med priserna under samma givna tid. 

I år, när många människor har varit i större behov av sänkta priser, verkar inte vara något undantag, rapporterar TV4-nyheterna. Konsumentverket har nämligen följt priserna i oktober och november på 1700 slumpmässigt valda produkter hos ett hundratal bolag och kommit fram till att 7 av 10 bolag fuskat.

Reapriset måste vara i jämförelse med det lägsta priset de senaste 30 dagarna enligt en ny lag för att stoppa bluffreorna men många bolag rundar de nya bestämmelserna genom att istället använda sig av ett högre ordinarie pris för att ge sken av större rea, enligt Konsumentverket.

Konsumentverket kommer nu att inleda tillsynsärenden mot ett 70-tal bolag. 

Skönhetsbolaget Lyko kritiserades för ett par år sedan av Konsumentverket för bluffreor.

"Vad gäller några av dem så var det faktiskt fel att de var med i kampanjen", sa grundaren och vd:n Rikard Lyko då. 

Läs mer