“Jag har alltid varit intresserad av vården, men tycker att det finns mycket som kan göras bättre.”
Delia Zadius befinner sig i Stockholm när Breakit når henne på telefon. Hon flyttade nyligen dit, efter många år i Umeå där hon grundade assistansbolaget Blomstra, som hon senare sålde.
Pengarna från försäljningen skulle snart komma väl till pass – när hon förra året startade Edutechsmart.
“Det är väldigt många utrikesfödda som jobbar inom vården. De gör ett fantastiskt bra jobb men de har inte alltid språket med sig. Det gör att det kan vara svårt med vidareutbildningar”, säger Delia Zadius.
Förra året grundade hon därför Edutechsmart.
”Enkelt förklarat har bolaget utvecklat en plattform med gamified utbildning, som riktar sig till anställda inom vårdbolag som jobbar med exempelvis äldrevård, hemtjänst, personlig assistans.”
Användare som genomgår en utbildning genom plattformen gör det alltså i en dataspelsliknande miljö. Med hjälp av AI kan användare genomgå utbildningar på olika språk. Exempelvis lanserades bolagets första kurs inom HLR, hjärt- och lungräddning, under hösten, där flera olika språk erbjuds.
“Även om man kan svenska bra så kan det vara betydligt lättare att lära sig något på sitt modersmål."
Enligt Delia Zadius samarbetar bolaget med experter inom varje område som är med och tar fram utbildningarna.
Affärsmodellen är prenumerationsbaserad, där kunderna, alltså bolagen som vill vidareutbilda sina anställda, får betala per år.
Hon grundade bolaget ensam, men har, enligt egen utsago, den senaste tiden fått sällskap av en expert inom området gamification. I år har nämligen Matti Larsson, entreprenör och grundare av numera börsnoterade spelbolaget Zordix, anslutit till bolaget.
Starten av Edutechsmart finaniserades som nämnt av pengarna grundaren fick genom försäljningen av det tidigare bolaget. Men i slutet av november tog Edutechsmart in 9,3 miljoner kronor i kapital. Pengarna kom från flera olika investerare, däribland vårdbolag. Mer detaljer vill inte grundaren gå in på.
“Det är generellt svårare att ta in kapital nu än vad det har varit tidigare, men vi har haft tur att kunna vara selektiva och välja vilka investerare vi vill ha med”, säger Delia Zadius.
Innan investeringsrundan tog bolaget dessutom emot 1,1 miljoner kronor i ett innovationsstöd från Region Västerbotten.
Men jakten på finansiering är inte över än.
"Kapitalet räcker i ett par år, men Edutechsmart vill växla upp sin produktion och försäljning snabbt för att skapa förutsättningar att bli riktigt stora."
Redan under första halvan av nästa år planerar bolaget för en nyemission där 10 miljoner kronor ska plockas in.
“Vi har en dialog med investerare igång. Intresset för plattformen är stort och vi har flera kunder som är på väg in. Då är det rätt läge att ta in mer pengar.”
Men hon sticker däremot inte under stol med att det finns andra utmaningar än kapital.
“Det som är svårast just nu är att få människor att testa den här typen av utbildning, särskilt i Sverige. Man vet vilka sätt och metoder man har lärt sig av förut och vilka som fungerar, och då är man inte så benägen att testa något nytt. Så det är verkligen vår största utmaning just nu.“
Hur ska ni lösa det?
“Man måste ligga på och inte ge sig förrän potentiella kunder har testat produkten”, säger Delia Zadius.
Hur ser ni på konkurrensen?
“Jag ser inte konkurrensen som ett problem, för just nu är det inget annat bolag som erbjuder det vi gör. Vårt format är perfekt när man ska utbilda stora grupper av människor.”
När blir ni lönsamma?
“Vi kommer att ha ett positivt resultat i år, men inte några betydande summor. Vi har haft stora kostnader det här året, i och med att allting har handlat om att få ut produkten på marknaden.”
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.