För länge sedan bryggde vi nästan alla vårt kaffe i en kaffebryggare. Ja, de som inte kokade sitt kaffe då eller körde espresso.
Men sedan dess har vi kommit långt. I vart och vartannat hushåll finns numera en maskin där du kan göra kaffe med hjälp av kapslar. Kapslarna finns att köpa i de flesta mataffärerna men det finns utrymme för fler.
Det insåg Jonathan Johansson redan för ett par år sedan då han drog igång Coffydoor, som säljer premiumkaffe till ett rimligt pris som han själv säger. Och som levereras till dörren hos kunderna på morgonen.
“Marknaden är gigantisk”, säger han.
“Om fem år ska vi finnas i hela Europa men ambitionen är att vi ska bli ett globalt varumärke”.
Förutom sig själv har han också med sig Spotify-grundaren Martin Lorentzon på tåget sedan ett par år tillbaka.
Och nu har Jonathan Johansson fått med ytterligare personer. Coffydoor har precis tagit in 5,5 miljoner kronor i en nyemission där pengarna bland annat kommer från Matspar-grundaren Omid Ghanbari.
“Vi tog in pengarna för att kunna gasa vidare”, säger Jonathan Johansson.
“Vi siktar på 20 miljoner i omsättning nästa år med svarta siffror.”
Riktigt dit når de inte nu, förra året omsatte bolaget strax över 1 miljon kronor och gjorde en förlust på 1,75 miljoner kronor. Något som Jonathan Johansson förklarar med bekymmer med att en leverantör drabbades hårt av pandemin och inte kunde leverera allt kaffe de behövde.
“Det har vi löst nu med en leverantör med större kapacitet så nu kan vi gasa” säger han.
“2026 ska vi ha 50.000 medlemmar”.
Hur pass involverad är Martin Lorentzon i verksamheten?
“Han finns alltid där som ett bollplank och är en nöjd aktieägare i bolaget. Jag är väldigt tacksam för att han har trott på mig och projektet från början”.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.