I somras kapade Viaplay personalstyrkan med en tredjedel. Förra veckan redovisade bolaget både rapport och sin stora räddningsplan för att komma på fötter igen efter att ha gått back med över 7 miljarder kronor i år. En del av lösningen är att börja sälja av innehåll, som krimserien ”Veronika” med Alexandra Rapaport i huvudrollen.
”Det är svårt att göra stora Hollywoodfilmer bara för Norden”, sa Viaplays vd Jørgen Madsen Lindemann till TT förra fredagen.
Han syftade på påkostade produktioner som bidrog till brakförlusten, däribland Lasse Hallströms ”Hilma”.
Dagens Nyheter skriver att Viaplays djupa kris visar att streamingbubblan har spruckit efter år av sötebrödsdagar.
Viaplay har redan meddelat att de inte vet vilka serier och filmer som har premiär nästa år, trots att det är regel att dessa presenteras i god tid innan. Antagligen befinner sig bolaget fortfarande i förhandlingar.
I början av november sköt Viaplay upp storsatsningen ”Ronja Rövardotter” på obestämd tid. Serien, med bland annat Pernilla August och Johan Ulveson, är ett av flera prestigeprojekt med oklar framtid. Det planerades även en nyfilmatisering av ”Scener efter ett äktenskap”, med Eva Röse samt en Jens Lapidus-filmatisering med Alexander Abdallah med namnet ”Paradise City”. För att nämna bara två.
Även andra mediebolag har börjat spara, som TV4 och HBO. DN har pratat med flera branschbedömare om hur tv-landskapet kommer förändras i krisens tid.
”Risken är stor att det kommer blir mindre svenskt innehåll, mer oscriptat med influencers och billigare serier, förutom från Netflix då”, säger Björn Finér på sajten TVdags, som bevakar strömnings- och tv-branschen.
Netflix är än så länge ohotade som den största streamingtjänsten sett till antalet prenumeranter.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.