Sök

Det här är inläggen som engagerade flest i sociala medier 2023

Sociala medier

Foto: TT / Press / Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Glädje och tårar engagerade svenskarna under året.

Rekordet för det mest gillade instagraminlägget i Sverige krossades i år och det var systrarna Hedenströms kondomutmaning som gjorde det. Deras klipp fick nästan sju miljoner reaktioner jämfört med det tidigare rekordet på 1,2 miljoner kronor. Det skriver Medieakademin när de publicerar sin årliga maktbarometer över de svenska inlägg i sociala medier med flest reaktioner. 

Bakom rekordet döljer sig inte bara ett väldigt roligt klipp som fått många att skratta. Medieakademin lyfter också fram att Instagram har gjort förändringar för att Reels ska efterlikna Tiktok och det påverkar spridningen.

“Att göra en video på Instagram innebär numera en fördel eftersom posten hamnar i ett globalt flöde där följare eller ursprung knappt har betydelse. Det innebär att bilder och videos har helt skilda möjligheter att nå fram, varför vi i år separerar bilder och video i två separata listor”, säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten i ett pressmeddelande.

Bland de största bilderna på Instagram finns skådespelaren Edvin Ryding som toppar listan med sin bild från QX-galan. Den bilden hade över 900.000 reaktioner.

Det har varit både glädje och sorg i svenskarnas sociala flöden under 2023.

Två Instagram-inlägg som också engagerade väldigt många svenskar var mer smärtsamma. De handlade om skådespelaren Klas Eriksson som berättade om förlusten av sitt nyfödda barn och beskedet om att Instagramprofilen Elin Kjos hade gått bort.

På Twitter tog många (9000 reaktioner), genom Bojan Djordjic i Viaplays studio, del av de hemska nyheterna från Bryssel där två svenskar blivit mördade innan en landskamp mellan Sverige och Belgien.

Även de två största inläggen på Twitter under året handlade om fotboll, men då handlade det om Zlatan Ibrahimović avtackning och att Victor Nilsson Lindelöf hade skjutit Manchester United till final i FA–cupen. De hade 42.000 respektive 24.000 reaktioner vardera.

Totalt har det lagts upp cirka 20 procent färre tweets från de hundra största svenska kontona i år jämfört med förra året och mängden likes och delningar har minskat med lika mycket.

“Topplistan på X reflekterar hur kanalen ser ut i stort: mycket politiskt innehåll, med viss högervinkling. I år ser vi också en del sport, vilket stämmer väl överens med mansdominansen på plattformen”, säger Medieakademins Hampus Brynolf

På Facebook utgörs de tre mest interagerade inläggen av Insikt24 och deras klipp om “Koranskändningen som fick Irak att bryta med Sverige”, av Anna Bergendahl som berättade att hon tagit läkarexamen och av Robert Gustafssons hyllning till Lasse Berghagen efter dennes bortgång.

Hela Maktbarometern hittar ni här.

Läs mer