Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Joel och Evelina Johansson köpte pyjamasbolaget Nufferton från grundartrion – tar in powerduo för att gasa

Nuffertons vd Joel Johansson och ordföranden Evelina Johansson. Foto: Ben Fee/Genevieve Jorn
Nuffertons vd Joel Johansson och ordföranden Evelina Johansson. Foto: Ben Fee/Genevieve Jorn

För ett par år sedan blev Joel och Evelina Johansson ägare till pyjamasbolaget Nufferton.

Nu har de stora planer för att växa bolaget och bryta normerna kring nattplagget – bland annat genom att ta det hela vägen till vinbaren.

För att lyckas med resan och dubbla med lönsamhet har de tagit in ett riktigt powerpar i branschen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Högtiderna står för dörren. När mörkret sänker sig går startskottet för mysets högsäsong. Det ska inte bara pyntas vackert och tändas ljus. Det ska också kuras inomhus i skydd från kylan som dragit in över landet.

Nufferton är ett svenskt bolag som vill karva ut en självklar plats på hemmamysmarknaden. De har en produkt som närmast får köparen att fråga sig – finns inte det här redan? Bolaget tillverkar och designar nämligen klassiska pyjamasar, skjorta och byxor i traditionell herrmodell, med breda ränder. Pyjamasarna är unisex och priset är premium. 

Nufferton grundades 2016 av Adam Lindberg, Henrik Düfke och Felipe Montt. Ett par år senare ville trion göra andra saker och sålde pyjamasarna till en ny ägarduo. Nufferton ägs nu av nuvarande vd:n och ordföranden Joel Johansson och Evelina Johansson, som även är gifta med varandra. De köpte 100 procent av bolaget men har sedan i somras två ägare till i form av Lexingtons grundare Kristina och Tommy Lindhe

”Ett riktigt bra team för att kunna ta det till nästa nivå”, enligt Joel Johansson. 

Bolagets nattplagg har synts i Vogue, i julkalendern och på kultskådespelerskan Juliette Lewis i bolagets reklamer. Omsättningen har tickat uppåt. Förra året omsatte Nufferton 4,4 miljoner kronor. Resultatet vände efter några år med lönsamhet till minus en halv miljon. 

Ska dubbla – med lönsamhet

Visionen när paret Johansson tog över bolaget var att behålla lekfullheten men lägga till allt det som behövs för e-handel. 

”När vi tog över, så hade det aldrig skickats ut ett nyhetsbrev. Det hade satsats totalt 30.000 kronor i marknadsföring på tre år. Den största delen av omsättningen kom från B2B. Ambitionen var att satsa på den egna e-handeln. Vilket vi lyckats med.”

Nufferton-pyjamasen i karaktäristiskt randigt. Foto: Ben Fee/Genevieve Jorn

Omsättningen går uppåt men ni vände till förlust förra året. Vad berodde det på?

”Vi behövde se över våra framtida kollektioner och produktion för att behålla kvalitén och därför blev förra året ett år där vi behövde satsa för att kunna erbjuda våra kunder det de efterfrågar”, skriver Joel Johansson. 

Han nämner Juliette Lewis-kampanjen och att bolaget tagit fram ny design, däribland en nattskjorta.

”Vi tog tillfället i akt att i en turbulent tid innovera och skruva upp snarare än att gå ner på sparlåga. Något som vi är glada för idag.”

Pyjamasen är här för att ta plats. Det anser Nufferton-vd:n. Han har höga ambitioner för bolaget framåt.

”Vi är inte beredda att offra lönsamheten mot tillväxt. Dessa kan gå hand i hand. Trots makroläget med potentiella risker så är vi övertygade att vi kan dubbla på årsbasis med god lönsamhet de närmaste åren.”

Pyjamas – en nischprodukt?

Hur är pyjamasmarknaden, kan man fråga sig. Har den klassiska pyjamasen blivit en nischprodukt eller är den på väg att göra en storstilad comeback? Om man tänker på det som brukar benämnas som läppstiftseffekten, att det i lågkonjunktur köps mer läppstift eftersom dessa ger mycket ”bang for the buck”, hur passar ett hemmaplagg som pyjamasen in, framför allt en pyjamas i den lite dyrare prisklassen?

Joel Johansson vänder mot att kalla pyjamasen för nischad. 

”Det är inte längre bara en nisch för dem som gillar att kasta pengar på silke och satin, det är ett livsstilsplagg som utmanar traditionella mönster”, skriver han. 

Han tror dessutom att pyjamasen har längre räckvidd än bostadens kvadratmeter. 

”Människor har länge klätt sig i pyjamas hemma, men vi vill visa på att plagget hör hemma i flera rum än sovrummet vilket vi är övertygade om att trendsättare är redo för. Ett avslappnat kaxigt plagg för den som vill ta ett rum, gå ut på stan eller ta ett glas i en vinbar.”

Pyjamas kan vara en livsstil med andra ord. 

”I en del länder har vi en pyjamaskultur som är så stark, att den sitter i DNA:t och i andra delar av världen har den precis börjat. Men oavsett, så kan alla relatera till kulturen på något sätt.”

Enligt Nuffertons egna kundundersökning så använder varannan sin pyjamas utanför hemmet. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer