I slutet av november arrangerades årets tredje upplaga av Breakit Scaleup Day i Stockholm. I innovationshuset Epicenter samlades några av landets främsta entreprenörer, ledare och investerare för att mingla och inspireras av de inbjudna talarna.
Som representant för Epicenter Accelerate – ett coachingprogram för snabbväxande bolag, som i mer än 20 år har guidat över 400 bolag i deras tillväxtresa – intervjuade Jack Melcher-Claësson Zebrain-grundaren Anna Bloth Karling.
”Så säkrade vi rätt sorts nya beteenden”
Under samtalet berättade Anna om varför hennes bolag – en coachingplattform för människor och organisationer – själva tog in en utomstående coach.
”Med stöd av vår coach gjorde vi ett så kallat ‘concept market fit’, där vi genomförde 100 intervjuer med potentiella kunder för att förstå exakt vad som var top of mind för dem kopplat till vårt erbjudande, och hur vi skulle kunna lösa deras problem. När vi fick grepp om detta påbörjade vi en product market fit där vi i tät dialog med kunden validerade vad vi gjorde, för att verkligen se till att vi fick till lösningen rätt.”
LÄS MER: Så här hjälper Epicenter företag att växa!
”Rätt genomfört så jobbar man tätt med sina existerande kunder för att både hitta en röd tråd och ett värde som är ‘need to have’, inte bara ‘nice to have’. I vårt fall handlade det om en insikt kring att företag investerar mycket pengar i olika typer av utbildningar, men man har väldigt svårt att få till rätt beteendeförflyttningar i verksamheten.”
Anna noterade här att just beteendeförflyttning råkar vara coachingens superkraft, och att Zebrain därför fokuserat ännu mer på att uppmuntra förändrade beteenden.
”Nu dockar vi vår plattform mot olika typer av strategiska initiativ, till exempel ledarprogram eller självledarskap. På så sätt säkrar vi rätt sorts nya beteenden och sätter en hållbar prestation i rörelse.”
Under tiden som ni blev coachade, vilken sorts verktyg har ni använt er av?
”Vi har fått tillgång till en mängd olika värdefulla verktyg. Övergripande har det handlat om att hitta sådana som får grundare och ledningar att fokusera på rätt saker. Men vi har också jobbat med viktigaste mål, värdeerbjudande, budskap, prioriteringar och OKR. Det vill säga Objectives och Key Results, eller mål och nyckeltal.”
Vilka är de största vinningarna med att använda sig av OKR?
”Att fokusera på det som är viktigast och inte minst att välja bort saker som kan vänta. Konkreta och genomförbara formuleringar av våra mål och nyckeltal gör det kristallklart vad vi ska åstadkomma och när vi har lyckats. På så sätt blir det lättare att involvera alla medarbetare.”
På vilka områden är det extra tydligt att ett externt perspektiv har bidragit, tycker du?
”Förutom tillgången till ’mentor coaching’ i form av erfarenhet och goda råd, så har det varit väldigt värdefullt att få hjälp med att lyfta blicken. Få stöd i perspektiv och prioritering. Bekräftelse när man tänker rätt och “tough love” när man har fel fokus.”
Hur har coachen pushat och utmanat er när det gäller hur ni prioriterar vad som behöver göras?
”Vi har tre prioriterade mål och OKR är knutet till detta, med en aktivering ut i hela bolaget. Vår coach har säkrat så att vi inte skapar nya mål utan håller oss till planen så länge som saker inte går helt ’söderut’. Faktiskt har det också skapat arbetsro i verksamheten för att genomföra det vi tagit oss an. Nya saker som man behöver hantera händer hela tiden, men genom arbetet med coachen har vi kunnat sålla i inflödet på ett bra sätt.”
Hur har du upplevt skillnaden mellan coaching av en person och ett bolag?
”Coaching av en individ kokar alltid ner till självledarskapet. Vad man som person kan göra för att bidra till vissa mål. Coaching av bolag handlar mer om att fokusera på vilka mål företaget behöver lyckas med och i nästa steg konkretisera hur individerna bidrar till detta. Givetvis hänger det ihop, men bolagscoaching börjar från en mer övergripande nivå.”
Det är fortfarande tidigt i er process, men har coachingen redan gett er resultat?
”Vår product market fit börjar kännas riktigt bra. Vi attraherar större bolag med tydliga initiativ, har vunnit en väldigt prestigefull upphandling och ser att vi bidrar med något som bolagen verkligen behöver. Framtiden känns lovande!”
Vilka tips har du till andra bolag som funderar på att ta in en coach?
”Tänk på att det kräver ett öppet sinne och att varje bolag är en ny resa. Sedan bör ni våga ta hjälp av en coach innan det verkligen behövs.”
ACCELERERA TILLVÄXTEN: Läs mer om – och anmäl dig till – programmet Nordic Scalers här!