Sök

Annonssamarbete med General Motors

Tekniken testad i -40 – så löser elbilen Cadillac Lyriq räckviddsproblemet i kylan

General Motors

Cadillac Lyriq har ett innovativt system för att förlänga räckvidden i kallt väder. (Förproducerad USA-modell. Den faktiska produktionsmodellen kommer att variera.)

Tobias Lundgren

Vintern är här, ett gissel för elbilsförare som riskerar betydligt kortare räckvidd på vägarna.
General Motors lösning för vinterkörningen? Den nya Ultium-plattformen.

En kort räckvidd på väg till fjällen, eller till julfirandet, på grund av sträng kyla är en reell risk för många som kör elektriska fordon. Hela 41 procent – så mycket minskade kapaciteten i snitt när den amerikanska bilägarorganisationen AAA först körde fem elbilar i 23-gradig värme och sedan sänkte temperaturen till minus sex. En relativt vanlig temperatur i det svenska vinterklimatet.

Liknande historier har troligtvis fått många att välja bort elbilsköpet för mer vinteranpassade fordon, men General Motors nya Ultium EV-plattform – som nya Cadillac Lyriq är byggd på – kan sudda ut den oron.

Bygger alla elbilar på samma plattform

Ultium EV-plattformen innehåller kommande generations batteri, som vilar mellan de fyra hjulen som på en skateboard. Eftersom batteripaketet är placerat horisontellt över fordonets underrede och har en smart moduluppbyggnad kan General Motors bygga alla typer av elbilar på samma plattform.

För de svenska elbilsentusiasterna kan det innovativa och avancerade värmepumpsystemet dock vara den gladaste nyheten.

”Många befintliga elfordon får en kortare räckvidd vid kallare temperaturer, delvis på grund av den extra energi som krävs för att hålla batteriet varmt”, berättar Kevin Cansiani, Lead Development Engineer på General Motors.

Ultium-plattformen löser flera problem

I Cadillac Lyriq löser man det genom att ställa in en avgångstid i infotainmentsystemet, som automatiskt ställer in batteriet på en optimal temperatur innan det är dags för vinterkörning. Tekniken gör att Lyriq presterar bättre i kallt väder än elfordon som saknar lösningen.

”General Motors har testat Ultium EV-plattformen i så låga temperaturer som -40 grader, på våra anläggningar i Michigan och Ontario.”

Cadillac Lyriq.

En annan orsak till kortare räckvidd vid vinterkörning är den energi som krävs för att värma upp passagerarna. Ultium-plattformen löser även det dilemmat.

”Energiåtervinningssystemet, som använder värmeenergi från batteriet för att värma fordonets interiör, ökar effektiviteten. Systemet fångar upp och återanvänder bland annat spillenergi från batteriet och drivlinan för att göra resan mer bekväm för alla i kupén, utan onödigt energiläckage.”

”Innovationer som dessa minskar vikten, fordonskostnaden och eliminerar potentiella feltillstånd, vilket innebär att Lyriq-kunder kan lita på att deras elfordon kommer att ta dem vart de än behöver åka – oavsett hur kallt det är.”

”Ger oförglömliga vinterturer”

En annan smart funktion i Lyriq är Cadillacs första uppvärmda torkarblad. Bladen smälter snö och is som samlats längst ner på vindrutan, ett område som traditionellt inte värms av klimatventiler. Snö och is som ligger på fordonet ökar vikten och luftmotståndet på fordonet och minskar därför räckvidden.

”Funktionen håller torkarbladen fria från is och snö och förhindrar att de fryser fast i vindrutan. Värmenätet är subtilt och inte tydligt synligt, något som ger en sömlös bekvämlighet och oförglömliga vinterturer.”

LÄS MER: Här hittar du alla detaljer om nya Cadillac Lyriq!

Läs mer