I arbetet med att lansera startupen NOQX har jag intervjuat +200 företagsledare. Samtliga har hållit med om att det är svårt, nästintill omöjligt att skapa samsyn kring företagsmålen och hur de i sin tur förflyttar sig ner till resten av organisationen. Det är inte bara personerna jag intervjuat som bekräftar detta, utan en omfattande undersökning från Deloitte 2023, bekräftar att 70 procent av företag inte når sina uppsatta mål.
Låt oss titta närmare på problemen och tre potentiella lösningar.
Problem 1: Man gör målstyrningen för komplex
Den högsta ledningen kommunicerar företagsvisionen, strategin, viktiga projekt och massvis av olika KPI:er som ska mätas. Initiativen har ingen ägare eller koordinering och det finns team och projekt som överlappar varandra som skapar förvirring hos anställda. Samtidigt presenterar den närmsta chefen teammålen och individmålen. Det finns tre lager av mål och det finns ingen prioriteringsordning vad som är viktigast att uppnå.
Problem 2: Informationskaos skapar stress
Målen presenteras i olika format, ofta kalkylark, PowerPoint-presentationer eller Word-dokument, det formatet respektive ledare föredrar. Dokumentationen laddas upp på intranätet, Dropbox, mejlas ut eller skickas i en chattkanal. Det är svårt att förstå den interna digitala infrastrukturen, vad som är utdaterat och vad som fortsatt gäller. För mycket information i för många olika kanaler skapar stress och anställda har svårt att förstå vad som förväntas av dem.
Problem 3: Inte ens cheferna vet företagets strategi
I en undersökning gjord av MIT Sloan School of Management kunde 87 procent av de anställda inte företagets övergripande mål. Mindre än en fjärdedel av cheferna som var ansvariga att implementera strategin kunde lista tre av företagets fem strategiska prioriteringar. Ännu värre var att närmare hälften av ledningsgruppen inte kunde lista företagets mål.
*Känner till strategin
Lösning 1: Färre mål ger bättre resultat
När din partner ber dig att handla tre saker från butiken och sedan lägger till en fjärde sak blir det svårt att komma ihåg den extra saken. Detta speglar vikten av enkelhet även i kommunikation kring företagsmål. Genom att hålla målen enkla och sätta ett begränsat antal av dem, är det mer troligt att anställda kommer ihåg dem och prioriterar dem effektivt. En bra tumregel är att inte sätta upp fler än tre mål på företagsnivå.
*McChesney, C., Covey, S., & Huling, J. The 4 Disciplines of Execution.
Lösning 2: Ett effektivt ramverk
Jag har pratat med många ledare som har varit skeptiska mot OKRs och andra ramverk, men vad är alternativet? Att alla team och anställda mäter de KPI:er de känner för på olika tidshorisonter? Alla företag behöver en styrning och riktning dit man är på väg. Du kan kalla det OKRs, Must Win Battles, Wildly Important Goals, Big Hairy Goals, Rocks eller vad du vill. Det handlar om att koka ner strategierna till tydliga mål och initiativ som tar er till målen. Det behöver inte vara så komplext, sätt en riktning på företagsnivå och be teamen ta fram sina mål därefter. Sedan kan individer tillsammans med närmsta chefen sätta upp individmål som går i linje med detta. Det behövs facilitering men gör det inte mer komplext än vad det är, tillhandahåll en mall eller ett verktyg och få organisationen jobba på ett samordnat sätt.
Lösning 3: Jobba i sprintar
Alla team på ett företag kan jobba i sprintar, inklusive ledningsgruppen. Det är i sprintarna ni bryter ner målen och initiativen ytterligare och skapar handlingskraft i organisationen. Du behöver välja frekvens och för att ni ska vara så samordnade som möjligt, ska hela företaget ha samma frekvens. Jag skulle rekommendera att sprintarna är en månad och att du slår ihop juni-aug till en sprint, samt dec-januari till en sprint. I sprinten blir det tydligt och transparent vad alla jobbar med och vad målen för sprinten är.
Avslutningsvis, skapa struktur utan att göra det för komplext:
-
Förenkla och sätt färre mål!
-
Inkludera teamen och låt dem sätta sina mål baserat på företagsmålen.
-
Bryt ner målen ytterligare i sprintar och skapa en handlingskraftig organisation.
SOPHIE HEDESTAD, grundare och vd NOQX