Det finns över 1600 museum i Sverige och över 100.000 i hela världen. Men många kämpar för att få upp besökstalen i en allt mer digital värld.
Det är där det svenska SaaS-bolaget Digital Venue ser en affär. De vill öppna världens museer för fler och göra det genom tech.
Bakom bolaget står bland andra Erik Gullstrand, tidigare på elmotorcykelbolaget Cake och affärsänglarna Daniel Lindberg och Christina Gidde Andersson. Senast trion jobbade tillsammans var det när de byggde Quickspin som 2016 såldes till Playtech för 50 miljoner euro.
”I en internationell jämförelse står Sverige relativt stadigt när det kommer till museibesök. Trots det finns det stora samhällsgrupper som inte känner sig attraherade eller inte inkluderade i det som idag erbjuds”, säger Erik Gullstrand som är vd i bolaget.
”Att jobba med digitala produkter för att förstärka utställningar är inget nytt för museum. Det gör man hela tiden. Men ofta handlar det om specialbeställda lösningar, uppköpta för en viss utställning och som inte kan återanvändas. Vi har gjort det enkelt för museum att komma i gång med digitaliseringen – men också få den att bli bestående”, fortsätter han.
Digital Venue har tagit in 1,3 miljoner kronor och siktar på en ny kapitalrunda efter årsskiftet.
Tanken är att gå in i en mer expansiv fas internationellt. Målet är att bli marknadsledande i Europa innan 2026.
Digital Venue har funnits i flera år men genomgick en makeover i år, bland annat genom att byta namn från Visitor Toolbox.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.