Sök

Vaam ställer om och tar in nytt kapital: “Löste bara en del av kundens problem”

VaamSaaS

Josef Fallesen, grundare av Vaam. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Startup-profiler är med på tåget när Josef Fallesen ställer om sitt säljverktyg.

Entreprenören och techprofilen Josef Fallesen har bland annat skapat sig ett namn genom de många företagsledare som han har intervjuat i poddar som Businesspodden och B2B SaaS CEO:s. Sedan 2020 driver Josef Fallesen också det egna SaaS-bolaget Vaam, en tjänst som med hjälp av korta videoklipp skulle användas av säljare för att skapa bättre kontakt med sina kunder. 

Kort efter att bolaget grundades klev välkända drakar som Lena Apler och Shervin Razani in i bolaget, tillsammans med bland annat Kry-medgrundaren Joachim Hedenius och Mentimeter-grundaren Johnny Warström.

Men affären lyfte aldrig. Josef Fallesen berättar i ett pressmeddelande att bolaget snart tvingades skala ned och tänka om sin affär. Den nya tjänsten blev ett säljverktyg som kombinerar Linkedin, mejl, telefon och video för att bearbeta kunder.

"För Vaams ICP (den ideala kundprofilen reds.anm.) var det största problemet att få fler bokade kundmöten. Och vi insåg att vi med vår gamla videomeddelande-tjänst bara löste en del av våra kunders största problem, inte helheten”, säger han.

För att stötta omställningen har Vaam också fyllt kassan med knappt 2 miljoner kronor, bland annat från grundaren själv. Men även från SaaS-profilen Mikke Selander, Frodas operativa chef Simon Strindberg och ytterligare ett antal änglar liksom ett tillväxtlån från Almi.

"Även fast vi såklart märker av att det är lågkonjunktur och många kunder avvaktar med köpbeslut har det aldrig tidigare gått så bra som de gör nu för Vaam", säger Josef Fallesen.

Under våren 2022 omsatte Vaam drygt 1 miljon kronor med ett resultat på minus 1,4 miljoner kronor

Läs mer