Matilda Djerfs lyskraft går inte att förneka. Den 26-åriga boråsaren har verkligen blivit generation Z:s älskling. Förra året omsatte hennes e-handelsbolag Djerf Avenue 369 miljoner i fjol, motsvarande en tillväxt med 350 procent. Rörelsevinsten landade på 124 miljoner kronor, en uppgång från knappt 27 miljoner föregående år.
2023 verkar global dominans stå i korten och till skillnad från andra influencers som försökt och gett upp så tycks Matilda Djerfs magnetism översättas till andra marknader. Djerf Avenue satsar stort på USA, med dotterbolaget Djerf Avenue Corporation, och uppmärksammades i dagarna i den amerikanska skvallerspalten Page Six flöde på Instagram. Orsaken: Matilda Djerf har inlett ett reklamsamarbete med en av USA:s (och kanske världens) hetaste it-girls.
Det handlar om Sofia Richie Grainge. Hon är dotter till Lionel Richie, har nästan 11 miljoner följare på Instagram och fick sitt bröllop med skivbolagsarvtagaren Elliot Grainge sponsrat av Vogue och det anrika lyxmodehuset Chanel (hela kalaset ska ha kostat 40 miljoner kronor). Dessutom har hon blivit ansiktet utåt för den nya trenden ”quiet luxury” – där blaffiga logotyper ersatts av en enklare (men lika dyr) stil.
”Nämn en mer ikonisk duo”, säger en användare på sociala medier.
”Det här är duon vi behöver”, svarar Page Six och uppmanar följarna att shoppa.
På flera bilder ses Matilda Djerf och Sofia Richie Grainge posera i pyjamasar från Djerf Avenue i en julpyntad lyxvilla.
Vågar man chansa på att det blir ännu ett omsättningsskutt uppåt för Matilda Djerf 2023?
Matilda Djerf grundade Djerf Avenue tillsammans med Rasmus Johansson. Duon har varit sparsamma med att ta in kapital från externa investerare. Känt är dock att Revolutionrace-grundaren Pernilla Nyrensten, som likt Matilda Djerf har rötterna i Borås-trakten, köpte in sig förra våren och äger 5 procent av bolaget.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.