Borås – är det Sveriges Manchester? Kanske inte. Likheterna stannar möjligtvis vid att Borås är Sveriges textilhuvudstad, som Manchester historiskt är för Storbritannien. Och för den svenska staden lever andan ännu. Borås har faktiskt stött på en ny guldålder med e-handelssuccéer som Revolutionrace och Djerf Avenue. Boråsbolagen är mångräknade.
Ett av dessa bolag, som kanske inte är kända för den breda allmänheten ännu, är OAS. Bolaget säljer frotté-badrockar och semesterplagg i färgglada mönster i det så kallade affordable luxury-segmentet, det vill säga dyrt men inte för dyrt.
En blick i fjolårets siffror för OAS visar att det går bra för badrocksbolaget. Riktigt bra till och med. Bolaget lyckades nästan dubbla omsättningen samtidigt som de spräckte 100-miljonersvallen. Omsättningen kom in på 110 miljoner kronor, mer än en tiodubbling på fem år.
OAS har stadigt vuxit med lönsamhet. Fjolåret blev inget undantag. Resultatet kom in på 12,3 miljoner kronor för OAS som drivs och ägs till fullo av 32-årige grundaren Oliver Lundgren, vars initialer (förnamn och mellannamn) bildar företagsnamnet.
Hur började allt med OAS för dig?
”Det startade med att jag började sälja espadrillos för över 10 år sedan efter en lång sommar i familjens semesterhus i Barcelona. På den tiden fanns inte espadriller att få tag på i Skandinavien och i och med det hittade jag ganska snabbt en kund för OAS. Därefter lade jag till badbyxor i sortimentet och började bygga OAS som varumärke efterföljande år fram till idag och till hur det utvecklat sig och ser ut nu.”
OAS har expanderat globalt och har återförsäljare i Europa, Nordamerika och Asien.
Att det har gått så bra menar Oliver Lundgren beror på att han aldrig har tagit några genvägar, vilket lönar sig i långa loppet.
Varför går det så bra tror du?
”Vi har skyndat långsamt och satsat på att bygga en stadig grund med ett stadigt team. Sen har vi kunder som är otroligt lojala mot oss och som har följt vad vi gör under många år och som fortfarande följer oss.”
Kunderna kan också ha fått upp ögonen för bolaget när de suttit och slappat hemma. Bolagets produkter har varit med i båda säsongerna av White Lotus och i Quentin Tarantino-filmen Once Upon A Time in Hollywood.
Vad är det stora målet?
”Att bli ledande inom vår kategori. Vi jobbar för och siktar mot att bli världens mest omtyckta varumärke i vår nisch. Så det stora målet är egentligen att ha nöjda kunder.”
När Oas Company blickar framåt ser bolaget med tillförsikt fram mot fortsatt stark tillväxt:
”Vi går in med en målsättning i 2023 att utvecklas i samma takt som under 2022, samtidigt har vi stor respekt för att det kommer att bli en utmaning att hålla samma tillväxttakt givet ett nytt ekonomiskt läge på våra nyckelmarknader, och globalt.”