Sedan dess har han investerat i sociala medier-appen Hummy men nu har han ett annat heltidsjobb på gång. Och det är inte något annat socialt medie eller digital tjänst som han ska pyssla med nu. Istället kliver han in som operativ chef på Defunc med ansvar för att lansera och växa med det nya premiumvarumärket som bolaget precis lanserat i ett eget bolag inom segmentet premium lifestyle audio. Defunc har gjort sig ett namn genom att sälja hörlurar och högtalare med fokus på enkelhet och prisvärdhet och beskriver moderbolagets verksamhet som ett Ikea för ljud. Det nya varumärket Mondo by Defunc ska vara mer premium.
“Det är en spännande resa”, säger Sam Rihani till Breakit.
“Jag kan inte så mycket om den här branschen så jag ska suga åt mig så mycket som möjligt. Det är en förändring och vi ska skala”.
Mondo är en satsning som skapades tillsammans med artistmanagementbolaget Monza och livstilsplattformen Dopest men som nu växer vidare med fler partners, i såväl Sverige, Storbritannien som USA. Tanken är att det ska vara ett varumärke i samma kategori som Marshall, men för en betydligt yngre målgrupp.
“Marshall är varumärket för gubbar som gillar rock’n roll”, säger Johan Wahlbäck som är vd på Defunc om.
“Vi vill vara det varumärket för hiphop-generationen om man ska göra en enklare varumärkesjämförelse och vill nå nästa generation audio-konsumenter och den populärkultur de är en del av.”
Ambitionerna är högt ställda, inom 3-5 år ska bolaget omsätta 1,4 miljarder kronor och då göra en vinst på strax över 400 miljoner kronor.
“Sam är en förträfflig person att få in”, säger Wahlbäck.
“Vi har erfarenhet av branschen och han har erfarenhet av att skala och växa bolag snabbt”.
Hur kommer det sig att du har velat hoppa på den här utmaningen?
“Att det är en fysisk produkt och inte en tjänst känns inspirerande”, säger Sam Rihani.
“Men jag gillar också tankesättet som Johan har där man vill växa organiskt och kostnadseffektivt."
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.