Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

GÄSTKRÖNIKA

SIMON BEYER: Varsågod – 9 insikter från första året med ChatGPT

Simon Beyer, partner Ingager. Foto: Press/iStock

"Nu när världen firar ett år tillsammans med ChatGPT har jag reflekterat över vad som har gjorts – i alla fall av mig, och mitt jobb. Här delar jag med mig av nio insikter från första året med generativ AI".

Det skriver Simon Beyer, partner på Ingager, i en gästkrönika.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

För bara några dagar sen, en av de sista dagarna i november, hittade jag mig själv i ett ganska litet mötesrum på en bakgata i centrala Stockholm. På något sätt hade jag lyckats bli inbjuden till ett runda-bordet-samtal arrangerat av Think AI. Det var jag, Google, Microsoft, Meta och några till som skulle dela tankar och perspektiv. 

I oktober 2022 hade jag inte haft särskilt mycket att bidra med till Think AI:s arrangemang men efter att OpenAI lanserade ChatGPT för ganska exakt ett år sen har jag tänkt mycket på generativ AI. Nu när världen firar ett år tillsammans med generativ AI har jag reflekterat över vad som har gjorts – i alla fall av mig, och Ingager där jag arbetar. 

Ingager, som hjälper några av världens största varumärken med digital kommunikation och strategifrågor, har ett tydligt behov av att vara en del av den digitala utvecklingen. De digitala plattformar vi arbetar mot utvecklas ständigt, och samtidigt ökar förväntningarna från våra kunder. Eftersom jag antar att alla som läser Breakit också vill hänga med i utvecklingen delar jag med mig av nio insikter från första året med ChatGPT och generativ AI. 

Svårare än man tror. Bara någon vecka efter att Sam Altman hade presenterat ChatGPT hade vi en AI-workshop tillsammans med en kund inom e-handel. Det blev snabbt tydligt att generativ AI inte var något självspelande piano utan ganska komplext att få koll på. Det skulle krävas mer från oss för att lyckas skapa värde.

Behövde förstå ännu mer. Vi började förstå vilka strategiska vägval som fanns och vilka scenarion som känns rimliga. Generativ AI kan öka effektiviteten men också skapa kommersiella möjligheter, dock inte via ett och samma verktyg. Vi behövde gräva ner oss i detaljerna.

Alla ska med! AI handlar betydligt mer om change management och mindre om teknik. Varken jag eller någon i ledningsgruppen på Ingager kunde avgöra ifall exempelvis MidJourney eller Dall-E är det bästa verktyget för bolagets behov. Framgång var beroende av att organisationen känner ett engagemang kring generativ AI. 

Vad blir effekten? Vi insåg att det enda sättet att uppskatta den potentiella effekten av AI var genom att utgå från insikter och perspektiv från varje avdelning. Förståelse för den möjliga effekten handlar om att arbeta bottom-up istället för att ledningen ska gissa vad som funkar. 

Viktigt att börja göra. För att komma igång med arbetet och testa våra teser på riktigt skapades unika frågeställningar för alla avdelningar på bolaget. Vi ville testa olika verktyg i de processer och moment som Ingager arbetar efter. Att gå från teori till att testa på riktigt är underskattat. 

Kan vi sälja innehåll skapat av AI? Hur blir det med copyright, hur ska våra avtal se ut, hur prissätter vi en AI-produkt? Insikten landade i att det inte går att få svar på alla frågor från början. Men när man väl är igång formas svar på det mesta. Vi började prata med Ingagers kunder om generativ AI vilket skapade nya och viktiga frågeställningar. 

Värdet finns i detaljerna. Under årets gång blev det allt tydligare att generativ AI inte är något man “kopplar på” en organisation. Möjligheterna till att skapa värde finns i att förstå en tydlig utmaning och därefter se ifall det finns ett AI-verktyg som kan passa.

Det går att sälja AI. Ungefär åtta månader efter att Ingager först hörde talas om generativ AI började vi kunna sälja AI-tjänster till våra kunder. Det finns alltså en villighet att betala för tjänster gjorda av generativ AI.

Vi ser bara början. Den stora insikten efter ett år med AI handlar om att vi bara ser början. Generativ AI är inget projekt utan något alla bolag behöver förhålla sig till och anpassa sig efter.

Det första året med generativ AI avrundades för mig i det där trånga konferensrummet. De senaste tolv månaderna kan väl sammanfattas med att alla bolag som vill anpassa sig till en värld full av AI och automation ska undvika att zooma in för mycket på tekniken. AI-tjänster är bara verktyg – det är dina medarbetare och deras inställning som kommer att vara den avgörande skillnaden. 

SIMON BEYER, partner Ingager

Läs mer