Ureka vill bokstavligt talat bygga upp krigshärjade Ukraina. Det helt nya startupbolaget ska fungera som ett handelshus och en agentur för europeiska byggmaterial i landet som sedan den ryska invasionen för nästa två år sedan befinner sig i fullskaligt krig mot grannlandet. Målet är att ta en tidig position inför att landet ska återuppbyggas, att skala upp verksamheten snabbt och att – när Ukraina blir ”världens största byggmarknad” – ta sikte mot börsen.
Bakom bolaget står Johan Skålén, grundare av Black Earth och Tectona, och Johannes Hatem, som är en i grundartrion bakom psykologiappen Mindler.
”Vi vill inte bara återuppbygga Ukraina. Vi vill bygga Ukraina till en ännu bättre version än innan kriget. Kriget har varit ett nationellt uppvaknande i landet. Unga personer vill inte tillbaka till det gamla oligarklandet, de vill ha en modern ekonomi”, säger Johannes Hatem.
Affärsidén är att sänka trösklarna till den ukrainska marknaden för europeiska leverantörer. Som det ser ut nu kan det vara väldigt svårt att bara frakta in gods i landet. I samma slag ska ukrainarna få tillgång till material som landet nu lider brist på efter att flera företag lämnat landet. En win-win, helt enkelt.
Och affären hänger inte på ett krigsslut, även om Ureka tror att marknaden då kommer att explodera.
”Vi kommer inte att vänta på den dagen. Vi kommer ha säljare ute inom kort och stänga affärer så fort vi kan”, säger Johannes Hatem.
Han säger att ukrainare som Ureka varit i kontakt med är överlyckliga över satsningen.
Tar in kapital
Nu har bolaget genomfört sin första externa finansieringsrunda, ”en testrunda” som genererade stort intresse, enligt medgrundaren. Den innebär ett kapitaltillskott på 2,4 miljoner kronor till Ureka.
Bolaget planerar att genomföra fler nyemissioner för att kunna växa snabbt, befästa sin position på marknaden och bredda ägarbasen inför en framtida notering.
Redan i januari eller februari kan det vara dags att ta in mer kapital.
”Vi kommer ta det stegvis. Det är ingen panik om att ta in 100 miljoner i ett bräda. Sannolikt kommer vi att dubbla rundorna för varje gång. Vi vill inte falla i fällan av att ta in för mycket kapital, som andra techbolag gått i”, säger Johannes Hatem.
Han pratar om att Ureka eftersträvar en rimlighet i tillväxten samtidigt som de vill skala upp snabbt.
”Vi ska inte vara konstant beroende av nästa kapitalrunda för att överleva.”
Pengarna i den första rundan kommer från änglar och privatpersoner. Den blev övertecknad nästan direkt.
Det överträffade verkligen våra förväntningar” säger Johannes Hatem som samtidigt understryker att stödet för Ukraina är fortsatt väldigt starkt i Sverige.
Drar lärdomar från Mindler
Medgrundaren säger att det finns flera lärdomar att dra från tiden när han var med och drog igång Mindler tillsammans med Rickard Lagerqvist och Richard Färdig som han kan implementera här och nu. Det handlar om hur man har en tech- och startup-approach även i en traditionell sektor som byggbranschen. Men även om hur man växer.
”Just att skala upp ett bolag väldigt snabbt och dra lärdom av det. Jag gjorde säkert hundra misstag på Mindler. Det är en del av alla tillväxtresor. Misstag gör man alltid men nu gör jag förhoppningsvis inte samma”, säger Johannes Hatem
På Mindler var han personligen ansvarig för att rekrytera 100 personer på ett år. Med Ureka är tanken också att det ska gå undan. Redan nu finns en notering i korten.
”Vi tänker oss en börsnotering. Det borde komma nära inpå den dagen då kriget tar slut. Johan har erfarenhet av att sätta bolag på börsen.”
I november förvärvade Ureka det ukrainska logistikföretaget EastWest Logistics för att komma över strategisk nyckelkompetens. Bolaget har också särskild Ukraina-kompetens i styrelsen i form av Andrii Gogenko, tidigare försäljningschef för Alfa Laval i landet.
Mindler blev nyligen omskrivna i Breakits spalter. Vi kunde för en dryg vecka sedan avslöja att samtliga grundare – Johannes Hatem, Rickard Lagerqvist och Richard Färdig – klippt banden med det krisande bolaget.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.