Den ena efter den andra e-handlaren inom skönhet och hudvård bryter igenom bruset.
Skinome, Glowid, Under your skin och Caia Cosmetics är bara några av dem. Ytterligare en utmanare är Bagliora, som grundades för några år sedan av svägerskorna Jessica Lundström och Julia Fors.
Inriktningen var tydlig redan från början: Prestige beauty. Det vill säga något exklusivare och dyrare hudvårdsprodukter som, enligt grundarna, är en av de mest snabbväxande kategorierna inom skönt idag.
“Det har tagit lite tid att bygga upp bolaget. Allting handlar om att få ut sitt varumärke och det har vi lyckats med nu”, säger Jessica Lundström när Breakit når de Göteborgsbaserade grundarna på telefon.
Majoriteten av produkterna säljs genom den egna e-handeln, och en mindre del genom återförsäljare som Lyko och Apotea.
Siffrorna talar sitt tydliga språk.
Under bolagets senaste räkenskapsår, som sträckte sig från oktober förra året till sista september i år, uppgick omsättningen till 9,1 miljoner kronor med ett resultat på 1,2 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan då omsättningen landade på 1,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 465 000 kronor.
Nu är planen att fortsätta växa.
“Vi fortsätter öka kraftigt och siktar på att dubblera varje år de kommande åren. De första månaderna för verksamhetsåret vi är i nu överträffar den prognosen”, säger Jessica Lundström.
Det finns mängder av etablerade hudvårdsbolag och det kommer fler och fler uppstickare. Hur ser ni på konkurrensen?
“Konkurrensen är stor och det kommer allt fler nystartade märken, absolut, men det finns faktiskt en fördel med det. Om vi tar Caia Cosmetics som ett exempel så har det bolaget banat väg för att kunder ska våga testa mindre varumärken och inte bara de stora drakarna som historiskt sett har dominerat. Så genom att det kommer fler mindre varumärken som tar plats på hyllorna vågar kunderna också testa nytt”, säger Julia Fors.
Trots att konjunkturen blir allt sämre har Bagliora-duon inte märkt att bolaget påverkats av än mindre köpkraft.
“Man slutar inte köpa hudvård bara för att konjunkturen blir sämre. Men vi har däremot märkt att frakterna har blivit dyrare”, säger Julia Fors.
Men hon sticker inte under stol med att det finns andra svårigheter.
“Vår absolut största utmaning är ledtiderna i produktionen, som är till följd av coronapandemin och kriget i Europa. Det är inte lika stora förseningar nu som när pandemin bröt ut eller kort efter att Ryssland invaderade Ukraina, men det är fortfarande en hel del problem med leveranserna. Vi vill producera i en hälsosam takt och inte ha för stora lager, men nu är det svårt att hålla tiderna”, säger Julia Fors.
Jessica Lundström tar vid.
“Vi har finansierat bolaget med egna pengar sedan starten, så vi har inte obegränsat med kapital att bränna på samma sätt som man kanske skulle ha om man tagit in riskkapital. Så vi måste verkligen hålla koll på likviditeten, det är otroligt viktigt för oss”, säger Jessica Lundström.
Har ni tänkt att ni ska finansiera bolaget på något annat sätt framöver?
“Det har varit en enorm utmaning att bygga ett bolag endast med våra pengar. Det har varit väldigt tufft både privat och med bolaget och vi har fått vrida och vända på varenda krona. Så det har tagit tid att bygga företaget men vi känner att det har varit rätt väg att gå, istället för att försöka få in riskkapital. Och vi vill heller inte ändra på det. Vi är inte i behov av att ta in en partner, vilket är en väldigt lyx”, säger Jessica Lundström.
“Men om vi någon gång skulle göra det så är det väldigt viktigt för oss att det är någon som bidrar till bolaget med mer än kapital. Det ska vara en person som vi trivs med, som har samma mål och som kan bidra till bolaget. Det är viktigare än att bara få in pengar.”