Daniel Apler och Alexander Moström träffades i Lund för över 10 år sedan. Snabbt upptäckte de att de delade ett stort intresse. Välskräddade, stilrena kläder.
Idag driver de tillsammans varumärket Blugiallo, som erbjuder just det via e-handel med två showrooms, i Borås och i Stockholm.
Affärerna växer och förra året nådde bolaget en omsättning på 18,4 miljoner med en förlust på 1,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan då omsättningen landade på 10,5 miljoner kronor med en förlust på 2,6 miljoner kronor.
“Blugiallo strävar efter att erbjuda hållbara och tidlösa plagg som går bortom trender och konsumtionshets, samtidigt som vi hjälper människor att uttrycka sin personliga och unika stil”, säger Daniel Apler.
“Vår on-demand-produktion är en hållbar lösning som både tjänar kunden bättre och bekämpar överproduktion och överkonsumtion.”
Bolaget har utvecklat ett digitalt verktyg baserat på avancerade algoritmer, vilket gör det möjligt för kunder att hitta rätt mått utan behov av personlig assistans. Varje plagg anpassas efter kundens mått och materialval, vilket gör att plaggen produceras först efter att beställningen lagts, och undviker därmed onödig lagerhållning.
Nu går bolaget in i en ny vertikal, om man kan kalla det så. Blugiallo börjar nämligen nu att producera kläder även för kvinnor.
“Att lansera vårt koncept för kvinnor har länge varit en dröm för oss”, säger Alexander Moström i ett pressmeddelande.
“Vi ser stor potential och ser fram emot att fler kvinnor ska kunna skapa sin egen unika stil och uttrycka sin egen berättelse genom skräddade plagg.”
På ägarlistan finns bland annat Paul Brunngård, Anders Jacobson och Lena Apler.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.