Sök ikon
Breakit logo

Hövding överklagar säljstopp: ”Räddar liv varje dag”

Sofia Svensson är vd för hjälmbolaget Hövding. Foto: Press/Montage

Efter tuffa smällarna – nu tar Hövding strid mot Konsumentverket.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

I november säljstoppades Hövding 3, den uppblåsbara hjälmen från det hajpade Malmöbolaget vars produkt är tänkt att fungera ungefär som en airbag för cyklister. Konsumentverket slog fast att den inte anses uppfylla gällande krav. 

Det var den andra smällen på kort tid för Hövding. I våras visade SVT:s Uppdrag granskning att bolaget medvetet sålt defekta hjälmar.

Nu står det klart att Hövding överklagar säljstoppet. I ett pressmeddelande skriver bolaget att det lämnat in ett slutligt yttrande med omfattande dokumentation till myndigheten som visar på huvudskyddets höga säkerhetsstandard och testerna som legat till grund för certifieringen i Sverige och EU.  

Bolaget hänvisar också till att det statliga forskningsinstitutet RISE har gjort en oberoende utredning av den testmetod som använts vid certifiering av huvudskyddet Hövding 3. 

Slutsatsen av utredningen är att RISE – i motsats till Konsumentverket – anser att Hövdings testmetod uppfyller gällande säkerhetskrav, skriver hjälmbolaget.

”Vi vet att Hövding ger ett överlägset skydd för de vanligaste typerna av olyckor, och räddar cyklisters liv varje dag. Det faktum att RISE nu ställer sig bakom testmetoden visar att Hövding 3 uppfyller de relevanta krav som är framtagna på EU-nivå och som gäller i Sverige”, säger Hövdings vd Sofia Svensson i en kommentar.

Hövding köptes förra året ut från börsen av Joel Eklund och hans investeringsbolag Fosielund. Bolagets första bokslut efter avnoteringen visade på ett tufft år för bolaget. 

Hövding omsatte förra året 99 miljoner kronor och gjorde en förlust på 68 miljoner kronor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer