Smyckesbolaget Edblad har verkligen slagit igenom brett. De kanske till och med bör kallas folkliga, priset skvallrar i alla fall om det. Ett bra bet är att du – med viss mått fördomsfullhet – kan fråga vilken kvinna som helst mellan 15 och 55 år och att var och varannan är bekant med bolagets produkter. Från starten 2006, då bolaget grundades av formgivarna Hans och Cathrine Edblad, har bolagets smycken i rostfritt stål och silver verkligen etablerat sig i de svenska smyckeskrinen. Och det går onekligen bra för Edblad & Co, som säljer via den egna e-handeln och hos återförsäljare som Åhléns.
Förra året fick Edblad en ny majoritetsägare i Ceder Capital (som dessutom är storägare i Tradera). Bolaget unnade sig det året en vinstutdelning på sammanlagt 14 miljoner kronor. I samband med affären gick också vd:n Eva Boding in som medinvesterare.
En blick i årsredovisningen visar att bolaget ökade omsättningen med 40 procent under fjolåret till nästan 175 miljoner kronor. Samtidigt tredubblades rörelsevinsten – från 7,6 miljoner kronor 2021 till 23,2 miljoner kronor förra året.
Av bokslutet framkommer att Edblad gjort vissa besparingar, bland annat har man avvecklat en restaurang som tidigare fanns i bolaget och avyttrat en fastighet.
Framåt fortsätter Edblad sin satsning på digitalisering och internationalisering, heter det.
Edblad & Co är inte de enda som ser potential i smyckesbranschen. Den senaste tiden har Bianca Ingrosso och Lovisa Worge satsat på smycken under varumärket Aniwho. Även Elin Klings Toteme har precis nu slagit in på banan.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.