E-handeln har det tufft. Trots att fler handlade via nätet under oktober föll omsättning i e-handeln eftersom vi handlade för mindre varje gång. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
“Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
“Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november”.
Under oktober månad sålde svenska e-handlare för 10,8 miljarder kronor, det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober förra året.
En orsak till att konsumenterna kan ha hållit i sina pengar under oktober är att de laddar för att go bananas under Black Week.
“Numera levereras attraktiva erbjudanden på nätet i princip hela november”, säger Per Ljungberg.
“Många konsumenter passar på att köpa sina julklappar till attraktiva priser. Enligt vår black week-prognos verkar många e-handlare nu få en ytterst välbehövlig försäljningsskjuts”.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.